HomeUtamaKawal Harga Bahan Kimia Pertanian Untuk Meringankan Beban Petani - Jeffrey

Kawal Harga Bahan Kimia Pertanian Untuk Meringankan Beban Petani – Jeffrey

Read Time:1 Minute, 19 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KUALA LUMPUR: Harga racun rumpai, baja, dan bahan kimia pertanian lain telah meningkat sehingga 20 peratus akibat dari bekalan yang terhad, permintaan yang tinggi, dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berterusan yang disebabkan oleh pandemik COVID-19.

Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan dalam kenyataanya hari ini, beliau mengharapkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan mengambil tindakan dengan cepat untuk mengawal harga racun rumpai, baja, dan bahan kimia pertanian lain untuk meringankan beban petani.

Menurut Jeffrey, Sabah mendapat sebahagian besar racun rumpai dan baja dari negara India dan China.

“Masalahnya ialah, akibat dari pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kita lambat menerima bekalan bahan kimia pertanian, menyebabkan harga bagi bekalan tempatan naik. Kenaikan caj pengangkutan memburukkan lagi keadaan ini, ”katanya.

Jeffrey, yang juga Menteri Pertanian dan Perikanan, menyatakan bahawa kos bahan mentah yang digunakan untuk pembuatan barang yang siap juga meningkat dengan pesat.

Sebilangan besar bahan mentah ini juga berasal dari China dan India.

“Pada masa ini, Malaysia mengalami kekurangan bekalan racun rumpai dan bekalan baja. Bagaimanapun permintaan, tidak menurun,” katanya.

Jeffrey berkata beliau telah menerima beberapa aduan daripada petani tempatan di Sabah, yang mengatakan kenaikan harga baja, racun rumpai dan bahan kimia pertanian jauh melebihi jangkaan.

Ramai pemain industri bimbang harga akan kekal pada tahap yang lebih tinggi daripada yang difikirkan sebelumnya kerana tidak ada petanda yang inventori sedang dibina semula.

“Pada masa yang sama, saya berharap kedai pertubuhan petani di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Makanan persekutuan dapat membantu petani dengan menjual bahan kimia pertanian dan baja dengan harga yang lebih berpatutan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Tindakan tegas individu, syarikat gagal selesaikan tunggakan bayar cukai, kompaun –...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya