HomeUtamaHajiji Lancar Program Vaksinasi Dos Penggalak COVID-19 Di Sabah Bermula Hari Ini

Hajiji Lancar Program Vaksinasi Dos Penggalak COVID-19 Di Sabah Bermula Hari Ini

Read Time:2 Minute, 17 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Seramai 60,000 petugas barisan hadapan dan 193,953 warga emas serta mereka dalam golongan berisiko tinggi layak mendapat vaksin dos penggalak COVID-19 di bawah Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) di Sabah bermula hari ini.

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor semasa melancarkan program dos penggalak di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini berkata, program ini akan dijalankan dalam dua peringkat.

“Peringkat pertama adalah untuk barisan hadapan penjagaan kesihatan dan bukan penjagaan kesihatan mulai hari ini (20 Oktober) hingga 20 Nov, sementara peringkat kedua adalah untuk warga emas berusia 60 tahun ke atas dan mereka yang dianggap sebagai golongan berisiko tinggi mulai 2 Nov ini, “katanya.

Hajiji berkata, pada masa ini, Kementerian Kesihatan memutuskan bahawa dos penggalak hanya untuk mereka yang telah menerima vaksin yang dihasilkan oleh Pfizer-BioNTech atau Comirnaty.

“Walaupun menerima dos penggalak adalah pilihan bagi individu, namun sangat digalakkan mereka mengambilnya untuk mendapatkan perlindungan optimum dari jangkitan COVID-19, “katanya, sambil menambah bahawa dos penggalak juga bagi mereka yang merosot imuniti setelah enam bulan melengkapkan vaksinasi mereka.

Menurut Hajiji, dos-dos penggalak akan diberikan di fasiliti kerajaan dan swasta terpilih di bawah pengawasan ProtectHealth Corporation Sdn Bhd.

Individu yang layak akan diberitahu melalui aplikasi MySejahtera, sementara Pusat Pentadbiran Vaksin (PPV) akan membuat pengumuman itu secara dalam pesanan ringkas (SMS) atau panggilan telefon bagi mereka yang tidak mempunyai aplikasi.

Dalam perkara lain, Hajiji menggesa orang ramai agar berhati-hati berikutan kelonggaran perjalanan rentas daerah dan negeri serta membuka kembali beberapa sektor ekonomi di negeri ini.

“Kita mesti memastikan bahawa kita sentiasa mematuhi sepenuhnya Prosedur Operasi Standard atau SOP. Kita harus melindungi bukan sahaja diri kita sendiri tetapi juga orang di sekeliling kita, terutama keluarga kita, “katanya.

Dia juga meminta mereka yang belum diberi vaksin untuk melakukannya dengan pergi ke yang terdekat PPV, hospital dan klinik atau mengunjungi program jangkauan yang diadakan berhampiran mereka.

“Silalah pergi dan dapatkan vaksin. Kami ingin melandaikan penularan jangkitan COVID-19 sebanyak mungkin, “katanya.

Pada 18 Oktober, 70.8 peratus orang dewasa berumur 18 tahun ke atas di Sabah telah diberi vaksin sepenuhnya sementara 319.707 atau 73.67 peratus daripada 434.000 remaja berusia 12 tahun ke atas telah menerima satu dos vaksin.

Kira-kira 50.31 peratus atau 218.367 remaja (berumur 12 tahun ke atas) di negeri ini telah diberi vaksin sepenuhnya mulai 18 Oktober.

Hajiji turut menyatakan bahawa 2,355,859 juta orang telah menerima sekurang-kurangnya satu dos COVID-19 vaksin sementara 2,140,780 juta telah menyelesaikan vaksinasi mereka.

Hajiji mendahului sebagai penerima pertama daripada barisan menteri kabinet negeri untuk menerima suntikan vaksin dos penggalak seterusnya menandakan pelancaran program.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya