MAFI Terus Komited Pastikan Industri Ayam, Telur Kekal Mampan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 54 Second

HULU SELANGOR : Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) terus komited untuk memastikan industri ayam dan telur kekal mampan dan kembali beroperasi dalam skala penuh.

Menterinya Datuk Seri Dr Ronald Kiandee berkata, pemberian subsidi oleh Kerajaan juga adalah bagi memastikan bekalan ayam dan telur dalam pasaran sentiasa mencukupi dengan harga yang stabil dan berpatutan.

“Sebanyak RM528.52 juta disediakan oleh Kerajaan untuk pemberian subsidi kepada  penternak ayam.

“Kadar pemberian subsidi sebanyak RM0.60/kg bagi ayam pedaging dan RM0.05/biji bagi telur gred A, B dan C,” katanya dalam kenyataan selepas mengadakan lawatan ke Ladang Ayam Penelur Selasih Aman Sdn Bhd dan Ladang Ayam Pedaging Id-Mar Broiler Sdn Bhd disini semalam.

Dr Roanald berkata, subsidi itu akan melibatkan penternak persendirian, penternak integrator/semi-integrator dan juga penternak kontrak.

Katanya, berdasarkan rekod  pendaftaran penternak di seluruh negara, dianggarkan seramai 2,255 orang penternak  akan menikmati subsidi ini.

“Kerajaan telah mula membuka permohonan untuk pemberian subsidi berkenaan kepada penternak ayam pedaging dan ayam penelur bermula 28hb Februari hingga 6 Jun 2022 bagi pengeluaran ayam daging dan telur bermula 5 Februari hingga 5 Jun 2022.

“Tujuan pemberian subsidi adalah untuk meringankan beban penternak susulan peningkatan kos terutamanya kos makanan yang meliputi 70 peratus dari kos pengeluaran selain kos logistik, kos pekerja, kos utiliti dan kos ubat-ubatan.

“MAFI akan terus memantau dan berharap langkah intervensi Kerajaan melalui pemberian subsidi kepada penternak dapat menjamin kelangsungan pengeluaran sekaligus menstabilkan kembali bekalan bagi memenuhi keperluan tempatan.”katanya.

Sementara itu, Dr Ronald berkata, lawatan ke ladang-ladang ayam itu adalah bagi melihat kelangsungan operasi bagi memastikan pengeluaran ayam dan telur terus lancar sekaligus mencukupi bagi memenuhi keperluan tempatan.

Ladang Ayam Penelur Selasih Aman Sdn. Bhd. adalah berkonsepkan “Modern Integrated Bio-Security Farm With Close House” dan telah beroperasi sejak tahun 2005.

Anggaran keluasan ladang adalah 40 hektar dengan populasi maksimum ladang sekitar 1.3 juta ekor (termasuk pullet).

Populasi semasa ladang pada masa ini adalah 700 ribu ekor (termasuk pullet) dengan pengeluaran sebanyak 550 ribu biji telur sehari.

Manakala, Ladang Ayam Pedaging Id-Mar Broiler Sdn. Bhd di Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) mula beroperasi sejak tahun 2019.

Ladang dengan keluasan 4 hektar ini merupakan antara penternak kontrak dengan integrator – PTS Food Distribution.

Pengeluaran semasa ladang pada masa ini adalah 160 ribu ekor sepusingan.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *