Kerajaan Negeri Kagum Kemajuan POIC Lahad Datu Jadikan Pantai Timur Sabah Pusat Pertumbuhan Ekonomi Baharu

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 53 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri kagum dengan kemajuan di POIC Lahad Datu milik kerajaan negeri (dulu dikenali sebagai Palm Oil Industrial Cluster) dan visinya untuk menjadikan pantai timur Sabah sebagai pusat pertumbuhan ekonomi baharu.

Perkara itu dinyatakan oleh Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor semasa taklimat khas oleh POIC Sabah Sdn Bhd di sini pada 30 April lalu.

POIC Sabah ialah pemaju taman perindustrian POIC Lahad Datu sejak 2005. Setakat ini, ia telah menarik lebih RM3.5 bilion dalam pelaburan samada dari syarikat asing mahupun domestik.

Ketua Pegawai Eksekutif POIC Sabah Datuk Fredian Gan memberi taklimat kepada Ketua Menteri mengenai rancangan yang meluas termasuk menjadikan Lahad Datu sebagai hab logistik, pemprosesan, pemindahan dan pembuatan wilayah Brunei Darussalam–Indonesia–Malaysia–Philippines East ASEAN Growth Area (BIMP-EAGA).

Langkah ini akan terus membuka POIC Lahad Datu ke pasaran global dan berpotensi menarik pelabur utama untuk memanfaatkan lokasi strategik Sabah dalam BIMP-EAGA, akses kepada sumber asli yang banyak di rantau ini seperti minyak sawit, petroleum dan berdekatan dengan kawasan baharu. Ibu negara Indonesia di Nusantara, Kalimantan Timur.

Dengan memanfaatkan infrastruktur pelabuhan yang komprehensif di POIC Lahad Datu dan lokasinya di sepanjang laluan perkapalan Lombok-Makassar, syarikat itu juga berusaha untuk mempromosikan potensi maritim POIC Lahad Datu. Beliau menambah langkah itu berpotensi menambah logistik sebagai aliran pendapatan utama dalam ekonomi Sabah.

Datuk Gan turut berkongsi dengan Ketua Menteri dan pegawainya beberapa halangan utama mengenai potensi pembangunan dan pelaburan penuh POIC Lahad Datu, iaitu bekalan elektrik yang tidak konsisten, sambungan internet yang lemah dan bekalan air yang tidak mencukupi, yang memerlukan perhatian segera.

Lembaga pengarah POIC Sabah yang diketuai oleh Pengerusinya Datuk Seri Yong Teck Lee dan pengurus kanan hadir pada taklimat yang diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC).

Mereka kemudiannya menyertai Ketua Menteri dalam majlis berbuka puasa. Turut hadir ialah Duta Khas Sabah kepada BIMP-EAGA Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan pegawai-pegawai Majlis Perniagaan BIMP-EAGA, Sabah Chapter.

Gan menekankan keperluan untuk POIC Lahad Datu meningkatkan pembangunan untuk mengikuti dan merebut peluang pertumbuhan di wilayah BIMP-EAGA bagi mendorong pantai timur Sabah sebagai kawasan pertumbuhan ekonomi baharu dalam konteks pembangunan blueprint Sabah Maju Jaya.

Pada masa yang sama, POIC menghargai perhatian dan penegasan oleh Ketua Menteri bahawa kerajaan sedang melakukan yang terbaik untuk menyelesaikan isu termasuk penubuhan stesen janakuasa bebas (IPP) untuk menambah bekalan kuasa di pantai timur, dalam masa terdekat. Bagi bekalan air, isu itu mungkin dapat diselesaikan menjelang 2023 apabila Projek Rawatan Air baharu di Segama siap pada masa itu.

Datuk Seri Hajiji juga diberitahu tentang rancangan untuk membangunkan hubungan antarabangsa antara pantai timur Sabah dan bandar-bandar lain di dunia.

Menurut Gan, pihak berkaitan sedang mengusahakan rancangan untuk membina lapangan terbang antarabangsa baharu di Lahad Datu, hab pengangkutan yang berpusat di POIC Lahad Datu, akademi maritim dan hab marin antarabangsa.

“Dengan memanfaatkan infrastruktur pelabuhan yang komprehensif di POIC Lahad Datu dan lokasinya di sepanjang laluan perkapalan Lombok-Makassar, syarikat itu juga berusaha untuk mempromosikan potensi maritim POIC Lahad Datu. Langkah itu berpotensi menambah logistik sebagai aliran pendapatan utama dalam ekonomi Sabah,” katanya.

Gan turut menjelaskan, POIC Lahad Datu ialah inisiatif negeri yang bertujuan untuk mendalami dan menambah nilai kepada industri kelapa sawit yang selama ini bergantung kepada eksport minyak sawit mentah. Walaupun Sabah mempunyai sehingga 1.55 juta hektar ladang kelapa sawit setakat 2021, negeri ini mempunyai sangat sedikit industri hiliran kecuali kira-kira 124 kilang kelapa sawit.

Katanya, objektif negeri adalah untuk menggalakkan penggunaan hiliran biomass kelapa sawit, bio chemicals dan membangunkan industri oleochemical.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *