Qhazanah Sabah, Berjaya Land meterai MoU terokai pemindahan KKIA ke Kimanis

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 21 Second

KUALA LUMPUR: Syarikat berkaitan kerajaan (GLC) negeri, Qhazanah Sabah Berhad (QSB) menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan sebuah syarikat pemaju hartanah Berjaya Land Berhad (B-Land) bagi menerokai kemungkinan pemindahan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) ke Kimanis.

QSB diwakili Ketua Pegawai Eksekutif Ahmad Rizal Dahli manakala B-Land diwakili Timbalan Pengerusinya Syed Ali Shahul Hameed.

Hadir sama pada majlis itu Pengerusi QSB, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak, Pengerusi Berjaya Corporation Berhad, Tan Sri Dato’ Seri Vincent Tan Chee Yioun; Pengarah QSB, Datuk Johnson Tee dan Ketua Pegawai Eksekutif B-Land, Datuk Abdul Rahim Mohd Zin.

Ahmad Rizal berkata, MoU itu adalah bagi mewujudkan kerjasama awal antara kedua-dua syarikat selain membuka jalan kepada QSB untuk menjalankan kajian kebolehlaksanaan dan kerja-kerja penerokaan bagi projek yang dicadangkan.

Namun katanya, semua ini adalah masih terlalu awal sehingga kata sepakat dengan semua pihak berkepentingan dapat dicapai.

“Sebagai cabang pelaburan Kerajaan Sabah, QSB telah ditugaskan untuk meneliti pelbagai inisiatif pembangunan strategik untuk menyokong pertumbuhan ekonomi Sabah, termasuk kemungkinan pemindahan KKIA ke Kimanis,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau menegaskan bahawa maklum balas daripada semua pihak berkepentingan akan diambil kira dan konsensus perlu sebulat suara sebelum sebarang keputusan dibuat mengenai cadangan penempatan semula.

“Penempatan semula KKIA telah dicadangkan dalam pelbagai perbincangan secara menyeluruh selama sedekad. MoU ini membolehkan kita melihat perkara ini dengan lebih terperinci, terutamanya dari segi daya maju ekonomi dan penilaian impak sosial.

“Kami tidak sabar untuk memanfaatkan kepakaran yang dibawa oleh perkongsian awal dengan B-Land, terutamanya dalam pembangunan infrastruktur. Sebarang keputusan hasil daripada kajian kebolehlaksanaan akan dibuat demi kepentingan negeri.

“Ini sentiasa dan akan terus menjadi tumpuan kami dalam apa jua yang kami lakukan,” katanya.

Sementara itu, Ahmad Rizal berkata, KKIA mungkin tidak akan dapat mengembangkan lagi operasinya dari segi operasi, termasuk pembesaran bangunan terminal dan landasan serta lain-lain.

Ini kerana katanya, kawasan tanah yang terhad dan lokasi semasanya dikelilingi oleh tanah milik persendirian dan berdekatan dengan pusat bandar Kota Kinabalu.

“Selain itu, jarak yang berdekatan boleh menjadi salah satu faktor risiko kelewatan pembangunan pusat bandar berikutan peraturan dan sekatan yang ditetapkan dengan mempunyai lapangan terbang berdekatan.

“Penempatan semula KKIA ke Kimanis, membolehkan lapangan terbang akan mempunyai lebih daripada satu bangunan terminal dan landasan.

“Sabah kemudiannya akan dapat memanfaatkan lokasi pusat geografinya di Asia Tenggara untuk meneroka menjadi hab perjalanan udara di rantau Asia Timur,” katanya.

Dalam pada itu, Timbalan Pengerusi B-Land, Syed Ali Shahul Hameed, berkata, B-Land berbesar hati untuk menjadi sebahagian daripada inisiatif ini dan diberi peluang untuk menyumbang secara positif ke arah ekonomi. dan pembangunan sosial negeri Sabah

MoU itu meliputi penempatan semula KKIA yang melibatkan pembinaan dan pembangunan lapangan terbang antarabangsa baharu di Kimanis serta pelan pembangunan mampan yang akan dilaksanakan di dalam Kimanis atau di mana-mana tanah lain yang difikirkan sesuai oleh Kerajaan Negeri Sabah (Projek Cadangan).

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *