HomeEkonomiSabah alu-alukan bantuan ASEAN-Business Advisory Council Malaysia

Sabah alu-alukan bantuan ASEAN-Business Advisory Council Malaysia

Read Time:2 Minute, 55 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri mengalu-alukan bantuan daripada pertubuhan seperti ASEAN-Business Advisory Council Malaysia untuk menggalakkan pembangunan ekonomi Sabah selaras dengan matlamat Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, kedudukan Negeri Sabah adalah strategik terletak di tengah-tengah Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur Brunei Darussalam–Indonesia–Malaysia–Filipina atau BIMP-EAGA.

“Melalui kerjasama sub rantau ini, Sabah telah berada di barisan hadapan dalam mempromosikan kerjasama ekonomi yang lebih erat dan telah berjanji untuk melakukan bahagian kami untuk memastikan kejayaan rancangan kebangkitan itu, antaranya pembangunan Koridor Ekonomi BIMP-EAGA,” katanya.

Justeru, Hajiji berkata, Kerajaan Negeri melihat kepada organisasi seperti ASEAN-Business Advisory Council (ASEAN-BAC) Malaysia untuk membantu sekiranya berkaitan.

“Sabah terbuka untuk perniagaan. Kami mengalu-alukan pelabur yang serius datang ke Sabah untuk meneroka apa yang kami tawarkan dan mewujudkan perkongsian menang-menang,” katanya dalam kenyataan khasnya semasa mesyuarat perundingan ASEAN-BAC Malaysia dengan Kerajaan Negeri dan agensi dijalankan melalui aplikasi Zoom di sini, hari ini.(28 Julai)

Beliau diwakili Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Dr Ahemad Sade. Tan Sri Dato’ Dr. Munir Majid, Pengerusi ASEAN-BAC Malaysia turut mengambil bahagian bersama Ketua Pegawai Eksekutif Invest Sabah, Datuk Madiyem Layapan, Ketua Pegawai Pelaburan, Lembaga Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah (SEDIA), Kevin Ukang dan ahli utama ASEAN-BAC Malaysia.

ASEAN-BAC Malaysia, diwakili oleh tiga ahli majlis yang dilantik oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia (MITI), merupakan peserta aktif dalam ASEAN-BAC serantau dengan penyertaan tetap di semua Mesyuarat Majlis dan Perundingan dengan menteri dan Pemimpin ASEAN.

Hajiji berkata, banyak yang boleh dilakukan, dibincangkan dan bekerjasama dalam jangkaan rancangan pemindahan ibu kota Indonesia dari Jakarta ke Timur Kalimantan.

“Dengan lebih ramai orang dan perniagaan dijangka berpindah ke Borneo, ini akan bertambah kukuh Kedudukan Sabah dan memacu aktiviti ekonomi. Pelabur, domestik dan asing, akan mempunyai akses kepada sub rantau ini dengan pasaran lebih 70 juta orang dan ia semakin berkembang,” katanya.

Menurutnya, terdapat banyak peluang untuk memanfaatkan pelbagai sektor merentasi negeri dan Sabah mempunyai sejarah kejayaan.

Antaranya ialah kejayaan memperoleh sejumlah besar wang asing bernilai RM4.4 bilion pelaburan setakat Jun tahun lepas, yang ketiga terbesar di negara ini selepas negeri Kedah dan Selangor.

“Kita yakin Sabah akan menjadi destinasi menarik untuk pelaburan. saya ada menekankan sejak awal lagi bahawa kami mahu menjadi mesra pelabur dan kita akan mengurangkan semua halangan untuk memudahkan pelaburan,” katanya.

Beliau turut menjelaskan di bawah pelaksanaan Rancangan Pembangunan SMJ, Sabah mencatatkan RM5.449 bilion hasil pada 2021, tertinggi dalam rekod. Dengan tumpuan dan pengurusan yang betul, beliau yakin pendapatan yang lebih besar tahun ini.

“Tahap sokongan kerajaan persekutuan yang tinggi terbukti dalam Rancangan Malaysia Ke-12, komited untuk meningkatkan pembangunan Sabah sebagai salah satu daripada sembilan fokus utama untuk memacu pemulihan.

“Apa yang paling penting, dengan sokongan kerajaan persekutuan dan dalam jangka pendek kita menyaksikan kejayaan menandatangani Perjanjian Kerjasama Komersial (CCA) antara Kerajaan Negeri dan Petronas untuk memberi Sabah lebih banyak penyertaan dan perkongsian hasil yang lebih besar dalam hal berkaitan minyak dan gas.

“Pelan Induk Gas Sabah yang dilancarkan pada Januari tahun ini untuk membuka jalan kerjasama antara Kerajaan Negeri dan Petronas akan membimbing pelaburan dalam
Sumber gas asli Sabah,” katanya.

Hajiji berkata tiga teras ekonomi sektor Pelan Pembangunan SMJ akan disediakan memperjelaskan mengenai bidang tumpuan utama Sabah, terutamanya untuk perniagaan dan pelabur.

“Tiga teras utama itu pertama sekali memberi tumpuan kepada tiga sektor ekonomi utama iaitu Pertanian, Perindustrian dan Pelancongan; kedua, memberi penekanan kepada modal insan pembangunan dan kesejahteraan rakyat dan ketiga, menekankan kepada perhubungan, khususnya infrastruktur hijau dan rangkaian kemampanan,” jelasnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya