( Dari kiri) Pengarah Pusat Kajian Pelancongan Sabah UMS, Dr Balvinder Kaur Kler; timbalan ketua pegawai eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah, Julinus Jimit; Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah, Datuk Joniston Bangkuai; Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah, Noredah Othman; dan Presiden Persekutuan Persatuan Pelancongan Luar Bandar Sabah (FeRTAS), Walter Kandayon.

19 Daerah Sertai Roadshow Pelancongan Berasaskan Komuniti Ke-4

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 32 Second

KOTA KINABALU : Sebanyak 19 daerah menyertai Roadshow Pelancongan Berasaskan Komuniti (CBTR) ke-4 yang akan berlangsung bermula 27 hingga 29 November 2022 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini.

Program CBTR yang mula diperkenalkan pada 2017 itu bertujuan mempamerkan kepelbagaian produk pelancongan yang terdapat di daerah masing-masing.

“Acara ini bukan sahaja untuk mempamerkan produk pelancongan luar bandar di seluruh Sabah kepada orang ramai dan pemain industri pelancongan, tetapi untuk memanfaatkan kepakaran dan pengetahuan pemain industri untuk mempromosi pakej produk pelancongan luar bandar tersebut kepada domestik dan pasaran antarabangsa,” kata Datuk Joniston Bangkuai, Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah yang juga penganjur utama acara itu.

“Selain itu, ini boleh menjadi peluang pertemuan antara pengusaha pelancongan dan pengusaha produk pelancongan luar bandar untuk mempromosikan destinasi pelancongan luar bandar di dalam dan di luar negara. Trend pelancongan berasaskan komuniti semakin meningkat; pada 2018, jumlah penerimaan untuk homestay sahaja ialah 6.23 juta,” tambah Joniston.

Sepanjang tiga hari roadshow itu, terdapat sejumlah 56 gerai dengan 50 gerai yang menjual kraftangan tempatan dan masakan tempatan. Antara peserta roadshow tersebut ialah Designated Areas for Sustainable Tourism (DASTA) Thailand, Kementerian Pembangunan Luar Bandar Sabah, Kementerian Pembangunan Perindustrian Sabah, Kementerian Pertanian & Perikanan Sabah, Persekutuan Persatuan Pelancongan Luar Bandar Sabah (FERTAS), Persatuan Homestay Sabah , Kraftangan Malaysia, penyertaan pelancongan tempatan Malaysia dari Johor & Sarawak dan Taman-Taman Sabah.

Acara kemuncak bagi acara tiga hari itu ialah sesi panel dengan gabungan ahli panel yang mewakili ahli akademik, pembuat dasar & pengamal. Salah satu sesi, akan dihadiri oleh panel jemputan dari Thailand (DASTA) yang akan berkongsi tentang Pentadbiran Pelancongan Lestari di Thailand. Terdapat juga persembahan kebudayaan dari pelbagai daerah di Sabah, permainan tradisional dan pertandingan mewarna untuk kanak-kanak. Orang ramai dialu-alukan hadir ke acara itu.

“Selain pameran, saya berharap semua daerah yang mengambil bahagian dapat memanfaatkan sepenuhnya forum tersebut dan harus mengkaji semula cabaran yang ketara serta berkongsi kisah kejayaan. Kita perlu bekerjasama untuk mencapai sasaran kita, iaitu meletakkan Sabah sebagai destinasi pelancongan luar bandar yang boleh dicontohi dan mematuhi Piawaian Pelancongan ASEAN menjelang 2030. Sinergi antara masyarakat awam, swasta dan tempatan akan meningkatkan inisiatif pelancongan luar bandar,” kata Joniston.

Pelancongan Berasaskan Komuniti dan Luar Bandar kekal sebagai tumpuan utama Pelancongan Sabah memperkenalkan pelancong ke destinasi pelancongan baharu.

Pelancongan khusus ini telah diperjuangkan sejak 2014 dan sehingga kini, Lembaga Pelancongan Sabah membantu dalam mempromosikan kawasan-kawasan ini yang mana terdapat beberapa kisah kejayaan yang telah dicapai antaranya:

  • Kadamaian menerima Standard Pelancongan Berasaskan Komuniti ASEAN 2019-2021 pada Persidangan Menteri Pelancongan Asean di Hanoi, Vietnam.
  • Kampung Batu Puteh di Kinabatangan diiktiraf sebagai antara Kampung Pelancongan Terbaik oleh Pertubuhan Pelancongan Sedunia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNWTO), 2021.
  • Taman Pemuliharaan Walai Penyu telah dianugerahkan Piawaian Pelancongan Lestari ASEAN 2022 oleh Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC)
  • Taman Pemuliharaan Walai Penyu Libaran telah dianugerahkan Anugerah Emas Destinasi Pemuliharaan di Malaysia Tourism Council Gold Awards 2022.
  • Rumah Terbalik, Tuaran- The Upside Down House in Borneo telah dianugerahkan Anugerah Emas Tarikan Keluarga di Malaysia Tourism Council Gold Awards 2022.
  • Padas Farmstay Tenom – Piawaian Pelancongan Berasaskan Komuniti ASEAN 2023-2025.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *