HomeUtamaSabah tingkat usaha tarik pelancong India

Sabah tingkat usaha tarik pelancong India

Read Time:1 Minute, 54 Second

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini

KOTA KINABALU: Sabah akan meningkatkan lagi usaha bagi menarik pelancong India memandangkan mereka mewakili pasaran keluar yang paling pesat berkembang.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai berkata, industri pelancongan negeri terlalu bergantung kepada pengunjung China sebelum berlaku pandemik COVID-19.

Katanya, Sabah kini perlu mempelbagaikan pangkalan pelanggan termasuk menarik minat pelancong India datang ke negeri ini.

 “Sabah diiktiraf dengan pelancongan berasaskan alam semula jadi, tetapi kami juga menawarkan produk mewah dan pengalaman perjalanan yang unik yang akan menarik pengunjung dari India. Mereka berbelanja besar, jadi kami mahu menarik mereka masuk.

“Malah, lebih 6,000 pelawat India datang ke Sabah pra-pandemik pada 2019 dan ini menunjukkan minat yang jelas untuk pelawat wilayah itu. Walaupun jumlahnya sederhana, ia masih cukup baik.

“Yakinlah bahawa Lembaga Pelancongan Sabah (STB) sedang giat mengejar pasaran India, dan kami berharap dapat melihat peningkatan berterusan dalam ketibaan pada tahun akan datang.

“Saya pasti hubungan langsung antara India dan Sabah akan diwujudkan pada masa hadapan apabila terdapat peningkatan dalam bilangan pelawat India,” katanya.

Terdahulu, semalam, Joniston, yang juga Pengerusi STB mengadakan majlis makan malam untuk Ejen Pelancongan Pasaran India Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA).

Pengarah AsianWorld Holidays Sdn Bhd George Kandiah mengetuai delegasi dalam lawatan suai kenal mereka ke Sabah.

Turut hadir pada majlis makan malam itu ialah Presiden MATTA Datuk Tan Kok Liang dan wakil dari AirAsia, Malaysia Airlines (MAS), dan Batik Air.

Dalam pada itu, berhubung kekerapan penerbangan semasa, Joniston berkata terdapat 163 penerbangan sambungan mingguan antara Kuala Lumpur dan Kota Kinabalu tersedia melalui MAS, Air Asia dan Batik Air

Beliau juga berkata, seramai 3,247 pelancong dari India telah tiba di negeri ini antara Januari dan Oktober tahun ini.

Selasa lalu,  Pesuruhjaya Tinggi India ke Malaysia B. Nagabhushana Reddy telah mengadakan kunjungan hormat ke Joniston di mana mereka bertukar-tukar pandangan mengenai potensi kerjasama dan pembangunan pelancongan, antara lain.

Dalam pertemuan itu, Reddy menyebut keperluan untuk bekerja dengan destinasi popular kerana orang India mengembara secara meluas dan dalam jumlah yang besar di seluruh dunia.

 Beliau menyatakan bahawa kira-kira 700,000 pelancong India melawat Malaysia pada 2019, dan hakikat bahawa sebahagian daripada mereka terbang ke Sabah menunjukkan bahawa pelancong India sudah membuat rancangan untuk merasai destinasi unik negara itu. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

Kerjasama SPSB, DPW menjadikan Sabah sebagai hab transhipment

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya