HomeUtamaKKDW Salur peruntukkan RM 400 Ribu bagi bina semula jeti dan jambatan...

KKDW Salur peruntukkan RM 400 Ribu bagi bina semula jeti dan jambatan Pulau Pababag yang runtuh – Ahmad Zahid

Read Time:1 Minute, 28 Second

KUALA LUMPUR — Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) menyalurkan peruntukkan sebanyak RM 400,000 bagi pembinaan Semula jambatan dan jeti Pulau Pababag yang runtuh baru-baru ini. 

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kemajuan Desa Dan Wilayah ( KKDW) Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata kementeriannya telah menyerahkan Surat Arahan Pelaksanaan kepada Pejabat Daerah Semporna bagi Pembinaan Semula Jambatan dan Jeti Pulau Pababag itu. 

Sewaktu berada di negeri Sabah bagi meninjau keadaan banjir di Daerah Pitas pada 30 Januari lalu, saya telah dimaklumkan oleh Ketua UMNO Bahagian Semporna, Abdul Manan Indanan mengenai kejadian jambatan dan jeti kayu yang roboh di Pulau Pababag, Semporna.

“Difahamkan pada ketika itu, terdapat 35 orang murid sekolah dan dua orang guru  

dari kampung sekitar yang baru tiba di jeti untuk ke sekolah di Sekolah Kebangsaan (SK) Pababag sekitar jam 6.20 pagi. 

“Berikutan kejadian itu, saya telah mengarahkan pihak KKDW untuk  menghubungi Pejabat Daerah Semporna bagi menyiasat dan mengambil tindakan segera. 

“Hal ini kerana laluan berkenaan adalah laluan utama bagi urusan pergerakan harian penduduk termasuklah menghantar anak-anak ke sekolah serta tadika kemas Pulau Pababag,” katanya dalam kenyataan media, di sini, hari ini. 

Menerusi kenyataan sama, Ahmad Zahid berharap  agar pembinaan jambatan dan jeti berkenaan dapat dilaksanakan dengan  kadar segera bagi membantu seramai sekurang-kurangnya 151 orang murid sekolah dan 35 orang murid tadika kemas ke sekolah selain penduduk kampung yang terjejas aktiviti harian akibat jambatan dan jeti yang sudah runtuh.

Terdahulu, Suasana sesi persekolahan di Sekolah Kebangsaan (SK) Pulau Pababag bertukar cemas apabila murid sekolah berkenaan terjatuh ke dalam laut ekoran jeti Kampung Pulau Pababag runtuh. 

Bagaimanapun, tindakan pantas beberapa guru berjaya menyelamatkan semua murid berkenaan daripada lemas. 

Rakaman video tentang kejadian turut tular di media sosial

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Sabah siap sedia untuk Hidrogen Hijau menerusi Tenaga...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya