HomeIsu tempatanForum Malaysia Madani - Keharmonian dalam Kepelbagaian diadakan 9 Mac ini

Forum Malaysia Madani – Keharmonian dalam Kepelbagaian diadakan 9 Mac ini

Read Time:1 Minute, 58 Second

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini

Kota Kinabalu : Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) akan menganjurkan Forum Malaysia Madani – Keharmonian dalam Kepelbagaian pada 9 Mac ini.

Forum anjuran dengan kerjasama dan Pejabat Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Tugas-Tugas Khas), Jabatan Ketua Menteri itu akan berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) bermula jam 9 pagi.

Yang Dipertua USIA Datuk Sapawi Ahmad berkata, forum itu dijangka akan dihadiri seramai lebih kurang 500 peserta yang terdiri daripada penjawat awam, pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dan wakil-wakil badan bukan kerajaan (NGO) dalam dan luar negeri.

“Forum ini dijangka akan disempurnakan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor dimana beliau sebelum ini telah menyatakan persetujuan untuk menyempurnakan perasmian penangguhan forum ini.

“Kolaborasi menganjurkan forum ini antara USIA dan Jabatan Kerajaan adalah sangat signifikan dan bertepatan dengan misi serta visi USIA untuk melebarkan  skop dakwah,” katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Hadir sama Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Tugas-Tugas Khas) Sapdin Ibrahim.

Sapawi berkata, usaha itu juga relevan dengan Pelan Strategik Pembugaran USIA yang menjadi teras perjuangan untuk mengembalikan kegemilangan USIA. 

Katanya, antara objektif penganjuran forum itu adalah bagi melestari masyarakat yang berilmu pengetahuan melalui perbincangan ilmiah.

Menurutnya, forum itu juga dapat melahirkan  interaksi serta ruang yang selesa bagi mengemukakan saranan dan pendapat tanpa membezakan suku, ras dan agama.

“Selain itu, forum ini juga dapat menyuburkan masyarakat yang beradab dan berilmu dengan nilai-nilai kemanusiaan bagi menjamin keseimbangan antara kebebasan individu dan kestabilan negara dan masyarakat.

“Dan forum ini juga dapat memasyarakatkan budaya madani yang bercirikan kepelbagaian,” katanya.

Dalam pada itu, Sapawi berkat, tiga orang ahli panel akan menjelaskan secara holistik dan mengupas secara ilmiah bidang-bidang yang mengaitkan kepelbagaian yang sinonim  dengan Negara kita Malaysia dan Negeri Sabah. 

Antara yang terlibat adalah Presiden Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA)  Profesor Datuk   Dr  Taufiq Yap Yun Yin; Pengerusi Majlis Penasihat Pendidikan Datuk Dr Amin Senin dan Timbalan Dekan Fakulti Pengajian Islam (UMS) Profesor Dr Issraq Ramli.

Forum itu nantu akan dikendalikan oleh seorang pendakwah muda dan USIA Bahagian  Sandakan Ustaz Mohd Sufan Bahrin.

Sementara itu, Sapawi berkata, pihaknya berharap lebih banyak forum, seminar dan sebagainya dapat dianjurkan pada masa akan datang yang melibatkan kerjasama dengan Jabatan-jabatan dan Agensi-Agensi Kerajaan serta NGO-NGO yang lain supaya dakwah sentiasa subur dan berkembang di Negeri Sabah. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Lapan finalis berentap dalam kategori remaja MTHQ

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya