Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah terima dua Anugerah BrandLaureate

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 31 Second

KUALA LUMPUR: Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) telah membawa pulang dua Anugerah Pencapaian Inspirasi The BrandLaureate Sustainable Business & Brands 2022-2023 untuk Perkhidmatan – Pusat Konvensyen Pelbagai Fungsi serta The BrandLaureate Brand Leadership Award 2023 yang dianugerahkan kepada Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Rosmawati Lasuki.

Anugerah tersebut adalah sebagai pengiktirafan atas peranan penting Rosmawati dalam menerajui pertumbuhan dan pembangunan Sabah sebagai Destinasi Acara Perniagaan, yang membantu meningkatkan industri pelancongan negeri dan pada masa yang sama mewujudkan peluang perniagaan serta lebih banyak pekerjaan untuk rakyat Sabah.

Tema Anugerah Pencapaian Inspirasi BrandLaureate Sustainable Business & Brands tahun ini ialah Move Your Business & Brands Upward, Onwards and Forward, See Beyond, Move Beyond and Go Beyond untuk meraikan jenama yang layak dan berkekalan yang telah mempamerkan kepimpinan jenama yang luar biasa untuk berkembang maju dan berusaha di tengah-tengah kesukaran dan muncul sebagai jenama yang mampan dan mengagumkan.

Kedua-dua anugerah itu disampaikan kepada Rosmawati dalam Majlis Makan Malam Gala yang berlangsung di The Majestic Hotel, Kuala Lumpur malam tadi.

Ditubuhkan pada tahun 2005, Yayasan Jenama Dunia (TWBF) yang dahulunya dikenali sebagai Yayasan Jenama Asia Pasifik (APBF) ialah satu-satunya asas penjenamaan dunia yang khusus untuk membangunkan jenama dalam pelbagai latar belakang perniagaan.

Pemenang dinilai dan dipilih oleh Jawatankuasa Jenama berdasarkan kriteria ketat termasuk strategi jenama, budaya jenama, maklumat jenama, prestasi jenama dan komunikasi jenama.

“Kami sangat berbesar hati menerima anugerah berprestij seperti itu daripada Yayasan Jenama Dunia,” kata Rosmawati dalam satu kenyataan media hari ini.

“SICC dibuka pada Februari pada 2020 dan ditutup pada bulan berikutnya. Kami terpaksa mencari cara yang inovatif untuk mengekalkan pusat konvensyen serta pasukan pekerja kami.

“Kami memfokuskan pada kreativiti dan fleksibiliti, kami mencipta pengalaman baharu dengan meneroka ruang yang tidak konvensional. Kami menggunakan ruang yang tidak konvensional ini untuk acara dalaman kami dan menjemput orang penting dari semua industri untuk datang dan merasai layanan SICC. Sambutan menggalakkan dan tetamu berkongsi cerita mereka dan mengesyorkan kami kepada keluarga dan rakan-rakan mereka,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

Menurut Rosmawati, SICC telah meneroka peluang serta platform baharu secara agresif untuk mempromosikan Sabah Borneo sebagai destinasi Acara Perniagaan (BE) terkini, menyemai dua aset terbesar Sabah – alam dan budaya, mencipta pengalaman BE yang luar biasa melalui SICC.

“SICC juga membawa luaran masuk melalui integrasi kreatif dalam hiasan dalaman kami. Melalui visual ini membolehkan tetamu berhubung dengan dunia semula jadi, merangsang fungsi dan prestasi kognitif.

“Untuk mengukuhkan profil dan rangkaian antarabangsa SICC dan Sabah di peringkat global, SICC bekerjasama dengan perkongsian strategik daripada pelbagai industri termasuk kerajaan persekutuan dan negeri, persatuan Acara Perniagaan, hotel, ejen pelancongan, syarikat pengurusan destinasi, penganjur persidangan profesional, kolej dan pembekal acara lain.

“Melalui perkongsian strategik ini dan pengiktirafan daripada The BrandLaureate, kami akan meningkatkan Acara Perniagaan Sabah dan menjadi industri Acara Perniagaan berprestasi tertinggi di Asia”, ujarnya.

Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah juga baru-baru ini diberi penghormatan anugerah berprestij Anugerah MICE ASEAN 2023-2025 sebagai tempat acara – Kategori Tempat Pameran oleh Anugerah Pelancongan ASEAN. Penyampaian anugerah itu akan diadakan sempena Forum Pelancongan ASEAN di Yogyakarta, Indonesia pada 5 Februari 2024.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *