Waris Sultan Sulu disenarai sebagai pengganas

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 30 Second

PUTRAJAYA: Seorang lelaki yang mengaku waris kesultanan Sulu diisytihar sebagai pengganas oleh kerajaan.

Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang di Jabatan Perdana Menteri, Khairul Dzaimee Daud berkata, Kementerian Dalam Negeri menyenaraikan Fuad A Kiram sebagai pengganas.

Katanya, Fuad dikaitkan dengan satu entiti yang diklasifikasikan sebagai kumpulan pengganas iaitu Tentera Diraja Sulu di bawah Seksyen 66B Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001.

Pengisytiharan itu berkuatkuasa bermula 6 April.

Fuad antara lapan individu yang mendakwa waris Sultan Sulu yang membuat tuntutan terhadap beberapa aset milik Malaysia di luar negara pada tahun lalu.

Khairul berkata, kerajaan perpaduan akan mengambil pendekatan baharu dalam menangani tuntutan waris Sulu.

“Sebelum ini, pendekatan (untuk menangani kes itu) adalah dalam bentuk ‘memadam api’ berhubung negara terbabit,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

Beliau berkata, sebelum ini, kerajaan akan merayu terhadap keputusan mahkamah luar negara dan berusaha mengetepikan anugerah diberikan.

Bagaimanapun, beliau berkata, di bawah kepimpinan baharu, pendekatan itu telah ditukar kepada mod “serangan”, sambil menambah bahawa “pertahanan terbaik adalah (untuk) menyerang”.

Khairul juga berkata, Jemaah Menteri juga bersetuju dengan pelantikan firma perhubungan awam berpangkalan di UK untuk menguruskan naratif global dan strategi media berhubung kes itu.

Bagaimanapun, beliau tidak mendedahkan nama firma itu.

Beliau menambah, bahagian hal ehwal undang-undang akan berhubung dengan pihak berkepentingan di Sabah mengenai kes itu.

Beliau juga berkata, Wisma Putra telah menghantar nota diplomatik kepada 171 negara di mana anugerah USD14.92 bilion (RM62.59 bilion) yang diberikan oleh mahkamah timbang tara Perancis kepada waris sultan Sulu terakhir boleh dikuatkuasakan di bawah Konvensyen New York.

Khairul berkata, menteri dalam negeri juga akan membuat lawatan ke empat negara terlibat dalam timbang tara kes itu iaitu Perancis, Sepanyol, Luxembourg dan Belanda untuk menjelaskan kepada rakan sejawatannya mengenai isu dan fakta menyelubungi tuntutan itu.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *