HomeUtamaYS belanja RM685 juta bagi biasiswa, dermasiswa dan pinjaman pengajian tinggi -...

YS belanja RM685 juta bagi biasiswa, dermasiswa dan pinjaman pengajian tinggi – Hajiji

Read Time:2 Minute, 21 Second

PUTRAJAYA: Kerajaan negeri melalui Kumpulan Yayasan Sabah telah membelanjakan sejumlah RM685 juta bagi pemberian biasiswa, dermasiswa dan pinjaman pengajian tinggi sejak 1967 hingga tahun lalu, kata Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor.

Beliau yang juga Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Sabah, berkata
seramai 43,665 pelajar Sabah yang mengikuti pelbagai disiplin ilmu sama ada di institusi pengajian tinggi di dalam negara mahu pun luar negara telah menerima bantuan berkenaan.

Katanya, selain daripada Kumpulan Yayasan Sabah, turut memberikan tajaan pendidikan tahunan sama ada berbentuk biasiswa ataupun dermasiswa, antaranya Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (KSTI), Jabatan Perkhidmatan Awam Negeri (JPAN) dan Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) melalui Pusat Zakat Sabah dan Yayasan Kebajikan Sabah.

“Tabung Pendidikan Negeri Sabah (TPNS) juga telah dilancarkan pada tahun lalu, untuk membantu lebih ramai anak-anak Sabah yang memerlukan tajaan pendidikan dapat melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.

“Saya melihat siswa siswi semua sebagai harapan masa hadapan, aset besar negeri
dan negara serta pewaris kepada kepimpinan masa hadapan. Apabila anda tamat pengajian, Sabah dan negara memerlukan penyertaan anda semua untuk membawa
negeri dan negara ke arah kemajuan.

“Anda akan menjadi pemimpin pelapis serta sumber modal insan untuk masa hadapan. Sebab itu dalam Pelan Pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya, pembangunan
modal insan antara teras utama yang diberi perhatian. Justeru, pelbagai bantuan pendidikan diberikan bagi memastikan anak-anak muda kita mampu menjadi pemimpin pelapis yang serba boleh dan berdaya saing,” katanya.

Beliau berkata demikian sempena Majlis Berbuka Puasa Mahasiswa Mahasiswi Institusi Pengajian Tinggi Bersama Ketua Menteri Sabah di Putrajaya International
Convention Centre, di sini pada Isnin.

Mengulas lanjut, beliau berkata kerajaan negeri menaruh harapan tinggi kepada
mahasiswa Sabah untuk bersama-sama menyumbang kepada pembangunan di
Sabah.

“Sejak negara bergelut dengan pandemik COVID-19 sehingga tahun lalu, kerajaan
negeri Sabah telah meluluskan kemasukan pelaburan langsung asing dan domestik termasuk beberapa lagi projek pelaburan yang kini sedang dalam proses untuk dilaksanakan daripada sektor ekonomi bernilai RM33.4 bilion yang akan menjana lebih 5,000 peluang pekerjaan.

“Baru-baru ini, kami secara rasmi juga telah mengambil alih 50 peratus kepentingan
dalam lapangan minyak Samarang di mana Sabah dijangka menerima 50 peratus kelayakan rakan kongsi daripada pengeluaran minyak dan gas.

“Dengan segala pembangunan ini, di sinilah kerajaan menuntut peranan daripada siswa siswi semua untuk menyumbang kepada pembangunan di Sabah. Oleh itu, tanggungjawab yang terpikul di bahu siswa siswi semua sememangnya besar kerana
selain harapan dan kepercayaan ibu bapa dan keluarga, anak-anak juga merupakan harapan dan kepercayaan kerajaan,” katanya.

Justeru Ketua Menteri berkata, sebagai generasi yang bakal menjadi pemimpin negeri
Sabah pada masa akan datang, siswa siswi perlulah mempersiapkan diri dengan ilmu termasuklah ilmu duniawi dan ukhrawi.

“Negeri Sabah amat memerlukan pemimpin dan modal insan yang berkualiti, yang tinggi ilmunya, kukuh keperibadiannya serta baik akal budinya. Tidak kira di mana dan apa jawatan yang bakal anda pegang, peranan anda tetap diperlukan bagi menjayakan misi pembangunan negara sebagaimana yang kita semua harapkan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya