HomeIsu tempatanPersiapkan diri sebelum ke tanah suci - Shahelmey

Persiapkan diri sebelum ke tanah suci – Shahelmey

Read Time:1 Minute, 31 Second

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini

Kota Kinabalu: Bakal jemaah haji Sabah dinasihatkan untuk terus mempersiapkan diri sepenuhnya sebelum berangkat ke tanah suci.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Ir. Shahelmey Yahya berkata, ibadah haji merupakan perjalanan rohani yang memerlukan kekuatan fizikal, emosi dan persediaan ilmu pengetahuan yang jelas.

“Sebelum berangkat ke tanah suci, bersihkan niat dan gunakan tenaga dan masa yang ada untuk melaksanakan amal ibadah secukupnya sebagai persediaan untuk mendapatkan haji yang mabrur.

“Gunakan masa sebaiknya untuk memperbanyakkan ibadah, berjemaah di masjid, memperbanyakkan amalan sunat, membaca Al-Quran dan berzikir. Saya juga ingin menyeru bakal-bakal haji semua untuk saling berganding bahu, tolong menolong dan hormat menghormati antara satu sama lain,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Kursus Perdana Haji Musim Haji 1444H/ 2023M Zon Pantai Barat di Pusat Islam, Universiti Malaysia Sabah (UMS), di sini semalam.

Shahelmey yang juga Menteri Kerja Raya turut mengingatkan kepada bakal haji untuk menjaga keselamatan dan kesihatan diri ketika berada di Kota Makkah dan Madinah.

“Cuaca pada tahun ini juga jelas semakin panas, oleh itu persiapan diri amat penting, kita pasti tidak ingin ibadah kita terganggu sekiranya menghadapi kesulitan dalam kesihatan dan keselamatan.

“Namun saya pasti pihak Tabung Haji telah bersedia untuk menjaga kebajikan dan keselamatan semua jemaah haji Malaysia.

“Oleh itu, jika ada sebarang kemusykilan dan ketidakpuasan hati terhadap perkhidmatan dan prasarana yang disediakan oleh Tabung Haji, pastikan komen dan maklum balas disampaikan ke saluran yang betul bagi mengelakkan sebarang kesulitan,” katanya.

Pada tahun ini, seramai 31,600 jemaah Malaysia akan ke tanah suci dan kursus persediaan haji yang dilaksanakan memberi peluang kepada bakal haji untuk bertanya dan mendapatkan kefahaman tentang sebarang kemusykilan berkaitan ibadah haji.

Seramai 500 bakal haji dari zon Pantai Barat menghadiri kursus dua hari anjuran LTH dengan kerjasama Pusat Islam UMS itu yang bermula pada Sabtu.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

1,500 pengunjung meriahkan sambutan raya Pusat Alumni UMS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya