HomeEkonomiSabah kembangkan industri pelancongan, memanfaatkan potensi di negara yang belum diterokai -...

Sabah kembangkan industri pelancongan, memanfaatkan potensi di negara yang belum diterokai – Christina

Read Time:3 Minute, 35 Second

KOTA KINABALU: Sabah sedang mengembangkan industri pelancongan melangkaui pasaran tradisionalnya dengan memanfaatkan potensi di negara yang belum diterokai, kata Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew.

“Sambil mengekalkan hubungan dengan United Kingdom, Jerman, Denmark dan beberapa negara Eropah lain, China, Korea dan Jepun, kami bergerak ke arah Amerika Syarikat, Australia, India dan Timur Tengah. Rakyat Amerika suka melihat hidupan liar yang menjadi ikonik Sabah.

“Malah, Kementerian saya melalui Lembaga Pelancongan Sabah (STB) sedang berunding dengan India dan Timur Tengah mengenai kerjasama pelancongan dua hala untuk manfaat bersama,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Pameran Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (Matta) Sabah di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) pada Sabtu.

Christina berkata, antara bandar-bandar peringkat pertama di China yang telah menjalin hubungan pelancongan yang kukuh dengan Sabah adalah Beijing, Shanghai, Guangzhou dan Shenzhen.

Menurutnya, usaha sedang dijalankan untuk menerokai bandar-bandar peringkat kedua seperti Jilin, Hangzhou dan Chengdu untuk menarik pelancong dari wilayah ini.

“Melalui lawatan timbal balik baru-baru ini, kami telah meletakkan asas untuk kerjasama pelancongan antara Jilin dan Sabah,” katanya.

Christina bersetuju dengan Presiden Matta Datuk Tan Kok Liang bahawa perhubungan udara adalah penting untuk pembangunan pelancongan Sabah, memandangkan hampir 98 peratus ketibaan antarabangsa dan domestik adalah melalui pengangkutan udara.

“Justeru, kami sedang mengusahakan kemungkinan mendapatkan penerbangan terus dari Incheon ke Tawau buat kali pertama dalam sejarah pelancongan Sabah,” ujarnya.

Terdahulu, dalam ucapannya, Christina berkata Matta Fair dinilai sebagai Pameran Pengembaraan dan Pelancongan Pengguna Nombor Satu Malaysia telah menjadi acara yang terbaik dan diiktiraf secara meluas serta salah satu acara tahunan utama di Sabah.

“Saya gembira dan memastikan bahawa pameran itu akan terus menawarkan komuniti tempatan kita peluang untuk membeli tawaran terbaik bagi tambang penerbangan, kadar hotel dan pakej pelancongan.

“Promosi pelancongan keluar akan membantu mempercepatkan pertumbuhan pelancongan di Sabah kerana pelancongan melibatkan aliran pelancong dua hala dan sambungan udara,” katanya.

Kementeriannya, melalui STB, juga akan terus melakukan promosi pelancongan untuk Pantai Timur Sabah, kata Christina.

“Ini bagi memastikan keseimbangan pelancong seluruh Sabah yang adil serta memberi peluang perniagaan kepada pemain pelancongan Pantai Timur,” tambah beliau.

Christina dan kementeriannya menggesa semua pihak bekerjasama untuk meningkatkan industri pelancongan Sabah.

“Kami berharap dapat bekerjasama dengan pemain industri, syarikat penerbangan, hotel dan pengendali pelancongan untuk pakej nilai tambah,” katanya.

Sementara itu, Christina mengalu-alukan kehadiran Tuan Yang Terutama Abdoulaye Barro (Duta Besar Senegal di Malaysia, Kedutaan Republik Senegal), Tsitsi Kangai-Kasirowori (Kaunselor, Kedutaan Republik Zimbabwe) dan Salah Sakhi Al Balushi (Pengurus Udara Negara Oman (Malaysia & Indonesia), turut mengalu-alukan penyertaan pemain industri pelancongan dari Mesir, Jordan, Dubai dan Arab Saudi.

Turut hadir Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah (STB), Datuk Joniston Bangkuai, Ketua Pegawai Eksekutif STB Noredah Othman, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif STB Tay Shu Lan, Ketua Pegawai Operasi MASwings Suresh Singam dan Malaysia Aviation Group (MAG) Pengurus Jualan Kawasan Chali Awang.

Dalam pada itu, Presiden Matta Tan, yang turut berucap, melahirkan harapan agar pameran yang mempunyai 90 gerai pameran dengan 50 pempamer itu akan berkembang menjadi Hab Nasional kedua selepas pameran Matta National di Kuala Lumpur.

Menurutnya, pameran Kebangsaan juga telah bermula dengan 80 gerai pada 1991 dan pameran Mac 2023 yang berakhir baru-baru ini mencatatkan sejumlah 1,416 gerai yang memasuki Malaysia Book of Records (MBR).

Tan juga berkata persatuan Kebangsaan berharap untuk meningkatkan kerjasama dengan Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar.

“Dengan (Datuk) Christina menerajui Kementerian sekali lagi, beliau sangat proaktif dalam menyelesaikan cabaran pelancongan dan membantu pemain pelancongan dalam usaha pemasaran dan promosi mereka. Kami pastinya melihat hari yang lebih baik di bawah kepimpinan beliau, terutamanya dalam persediaan untuk Tahun Melawat Malaysia (VMY) 2025.

“Kami menyokong pandangan Menteri bahawa infrastruktur pelancongan mesti dinaik taraf untuk Sabah mengekalkan kelebihan daya saingnya,” kata Presiden Matta itu.

Terdahulu, dalam ucapan alu-aluannya, Pengerusi Matta Sabah Chapter merangkap Pengerusi Penganjur Lawrence Chin berkata Matta Fair Sabah adalah aktiviti menjana pendapatan penting bagi banyak sektor berkaitan perkhidmatan dalam industri pelancongan.

“Kami, di Matta Sabah Chapter, percaya terdapat spin-off ekonomi yang besar yang muncul daripada pameran ini merupakan salah satu projek yang boleh dibanggakan oleh rakyat Sabah.

“Kami mempunyai 90 peratus syarikat yang mengambil bahagian menjual sehingga 50 peratus pakej diskaun pelancongan keluar, promosi tiket penerbangan dan lawatan persiaran. Baki 10 peratus lagi menjual pakej pelancongan tempatan dan hartanah tempatan serta mempamerkan produk tempatan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya