HomeUtamaKerajaan Negeri akan bentang undang-undang Anti-Lompat parti pada sidang DUN ini

Kerajaan Negeri akan bentang undang-undang Anti-Lompat parti pada sidang DUN ini

Read Time:1 Minute, 13 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri yang dipimpin oleh Gabungan Rakyat Sabah akan membentangkan undang-undang Anti-Lompat Parti dalam sidang Dewan Undangan Negeri yang berlangsung selama empat hari bermula esok, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

Beliau menyatakan demikian bahawa berbeza dengan dakwaan pihak pembangkang, Kerajaan Negeri tidak sengaja menangguhkan pembentangan Rang Undang-Undang untuk menyekat wakil rakyat negeri daripada bertukar haluan.

“Namun undang-undang Anti-Lompat Parti melibatkan pindaan kepada Perlembagaan Negeri dan ini memerlukan kelulusan dari Yang di-Pertua Negeri dan Agong sebelum dapat dibentangkan dalam Dewan Undangan Negeri.

“Jadi, tidak benar seperti yang dikatakan oleh pihak pembangkang bahawa kami dengan sengaja melambatkan perkara itu. Kami perlu mematuhi prosedur,” katanya dalam ucapan pembukaan semasa pra-mesyuarat pada Ahad.

Hajiji berkata Rang Undang-Undang Pindaan Perlembagaan Negeri memerlukan majoriti dua pertiga dalam Dewan Undangan Negeri agar dapat diluluskan.

“Saya yakin bahawa Rang Undang-Undang ini akan mendapat sokongan penuh daripada ahli Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dan Pakatan Harapan.

“Saya juga menggesa wakil-wakil pembangkang untuk menyokong Rang Undang-Undang ini, kerana mereka juga telah memperjuangkan agar undang-undang Anti-Lompat Parti diluluskan di Sabah,” katanya.

Rang Undang-Undang Pindaan Perlembagaan Negeri itu adalah antara empat Rang Undang-Undang yang akan dibentangkan dalam mesyuarat pertama penggal keempat Dewan Undangan Negeri dari 22 Mei hingga 25 Mei.

Selepas pra-mesyuarat, Hajiji menghadiri sambutan perayaan Hari Raya Aidilfitri yang dihoskan oleh Parti Bersatu Sabah (PBS) di Dewan Hakka dan Parti Solidariti Sabah (Star) di Hotel Raia.

RELATED ARTICLES
Utama

Bekas wartawan penderma organ pertama di Sabah tahun ini

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya