HomeIsu tempatanProgram berkaitan teknologi, inovasi mampu beri kesedaran terhadap kepentingan TVET

Program berkaitan teknologi, inovasi mampu beri kesedaran terhadap kepentingan TVET

Read Time:1 Minute, 28 Second

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini

Kota Kinabalu : Penganjuran program berkaitan teknologi, inovasi dan kreativiti khususnya di Sabah sangat penting selain mampu memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai kepentingan Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET).

Ketua Eksekutif SEDIA, Datuk Seri Hashim Paijan berkata, program itu juga merupakan inisiatif yang baik dalam usaha melahirkan bakat baharu yang mahir dalam bidang inovasi.

“Saya percaya program ini merupakan titik permulaan yang baik bagi pelajar untuk mengetengahkan bakar mereka dan wajar diteruskan pada semester seterusnya.

“Untuk memacu pertumbuhan ekonomi yang pesat, graduan sebaiknya menceburi pekerjaan yang sepadan dengan pendidikan dan kemahiran tinggi yang mereka miliki. Saya percaya, TVET perlu diarusperdanakan supaya menjadi pilihan utama pelajar,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Karnival Akademia Sesi II 2022/2023 di sini semalam.

Hashim berkata, perkara itu dapat dilihat melalui institusi TVET antaranya Politeknik Kota Kinabalu (PKK) yang sentiasa berusaha memastikan para pelajar dibentuk melalui peningkatan kemahiran teras dan kemahiran proses, serta pemupukan personaliti yang baik.

Katanya, kreativiti dan inovasi adalah dua perkara yang sangat diperlukan dalam semua bidang kehidupan manusia.

“Sama ada berkaitan dengan urusan kehidupan biasa atau dalam bidang kerjaya. kedua-dua elemen ini memberikan impak yang besar kepada kemajuan seseorang individu dan organisasi.

“Oleh itu, kedua-duanya menjadi agenda yang besar dan perlu diambil berat,” katanya.

Karnival Akademia anjuran Jabatan Perdagangan PKK menerima penyertaan sebanyak 50 projek inovasi pelajar.

ProjeX-26 menjadi kemuncak karnival ini dengan penyertaan kumpulan pelajar daripada Jabatan Kejuruteraan Awam, Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Jabatan Perdagangan dan Jabatan Pelancongan dan Hospitaliti.

Kumpulan projek Anchovies Sieve 2.0 daripada Jabatan Kejuruteraan Mekanikal yang dianggotai oleh Abdul Qayyum Muri, Muhd Nabil Najwan, Muhd Aidil Idhwan, Nur Kamalin Sofiya di bawah seliaan Aliudin Aziz telah dinobatkan Projek Terbaik membawa pulang RM500 tunai. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

35 pelajar TARUMT hadir sebagai pemerhati sidang DUN Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya