HomeIsu tempatanPusat maklumat pelancongan di Pekan Nabalu bantu tingkat promosi, pengalaman pelancong

Pusat maklumat pelancongan di Pekan Nabalu bantu tingkat promosi, pengalaman pelancong

Read Time:1 Minute, 26 Second

Tuaran : Pusat maklumat pelancongan di Pekan Nabalu kini dalam perancangan bagi memberi manfaat kepada penglibatan penduduk kampung yang bersemangat dalam pelancongan berasaskan komuniti (CoBT) di kampung berhampiran.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Joniston Bangkuai berkata, dengan adanya pusat itu nanti akan dapat membantu mempromosi dan meningkatkan pengalaman pelancongan secara keseluruhan untuk pengunjung.

 “Kementerian mengiktiraf kepentingan Pekan Nabalu sebagai lokasi strategik dan percaya pusat itu akan memainkan peranan penting dalam meningkatkan infrastruktur dan penawaran pelancongan di kawasan itu.

 “Lebih-lebih lagi, CoBT telah mendapat momentum dengan penglibatan aktif penduduk kampung setempat.  Pusat pelancongan boleh mengukuhkan lagi penglibatan ini, menyediakan maklumat dan perkhidmatan berharga kepada pelancong yang merancang untuk meneroka keajaiban alam semula jadi, peluang pengembaraan dan budaya di kawasan itu,” katanya.

Joniston berkata demikian pada majlis pelancaran Dewan Muhibbah Kampung Taginambur sempena sambutan Pesta Kaamatan PDM Taginambur di sini hari ini.

Pekan Nabalu, yang terletak dalam kawasan DUN Kiulu merupakan tempat persinggahan yang popular untuk pelancong ke Taman Kinabalu dan titik permulaan yang ideal untuk pengunjung menerokai tarikan dan aktiviti pelancongan eko, budaya dan pertanian di kawasan itu.

Joniston, yang juga Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah berkata, inisiatif pusat pelancongan itu sejajar dengan rancangan untuk menganjurkan Pesta Nanas dan Buah-buahan di Pekan Nabalu dan visi mempromosikan pelancongan luar bandar, khususnya di kawasan Kiulu dan Kedamaian.

 “Pusat pelancongan itu akan memudahkan akses ke tapak berasaskan alam semula jadi, ladang, ladang, dan agropelancongan, menawarkan pengunjung peluang unik untuk mempelajari amalan pertanian tempatan, mengambil bahagian dalam memetik buah-buahan, dan mencuba hasil segar,” katanya.

Pada majlis itu, Joniston menyerahkan kunci Projek Perumahan Rakyat (PPR) kepada dua penduduk kampung, Yanim Linggou dari Kampung Balabakan Kiulu dan Diana Sabin dari Kampung Taginambur. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

KAFA UMS komited fokus kemenjadian murid seimbang ilmu, adab dan sahsiah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya