HomeUtamaADEX Sabah catat rekod dunia untuk Pembersihan Ghostnet Terlama

ADEX Sabah catat rekod dunia untuk Pembersihan Ghostnet Terlama

Read Time:3 Minute, 20 Second

KOTA KINABALU: Sidang Kemuncak ‘ADEX Ocean Partnership’ yang dinanti-nantikan bersedia melaksanakan usaha dan bercita-cita tinggi untuk menarik perhatian dunia.

Salah satu acara itu ialah percubaan untuk mencipta rekod dunia baharu bagi pembersihan ‘ghost net’ paling lama, dengan tepat dinamakan “Ghost Net Hunters – 23 Hours” di perairan di sini.

ADEX Sabah dijadualkan berlangsung dari 18 hingga 20 Ogos di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC), dengan pembersihan ‘ghost net’ akan berlangsung pada 20 Ogos.

Inisiatif luar biasa ini terletak di bawah program tanggungjawab sosial korporat ADEX Sabah, bertujuan untuk meningkatkan kesedaran tentang keperluan mendesak untuk melindungi dan memulihara alam sekitar marin Sabah yang berharga.

Ia akan menampilkan dua duta ADEX, pelakon Hong Kong Hidy Yu, dan Perenang Rekod Dunia Guinness Ben Lecomte.

Pada Rabu (14 Jun), Lembaga Pelancongan Sabah, bersama pasukan ADEX Sabah dan agensi kerajaan, membincangkan persiapan dan bantuan logistik untuk acara itu.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar merangkap pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai memuji inisiatif ADEX Sabah dalam mengiktiraf isu ghost net.

“Acara itu bukan sahaja akan meningkatkan kesedaran tentang ancaman yang ditimbulkan oleh ghost net tetapi juga memberi inspirasi kepada penglibatan yang lebih besar dalam inisiatif yang melindungi sumber asli Sabah.

“Melalui pencapaian yang luar biasa ini, kami berusaha untuk memupuk rasa tanggungjawab dan memperkasakan masyarakat untuk mengambil bahagian secara aktif dalam memelihara keindahan alam marin Sabah yang asli untuk generasi akan datang,” katanya.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif SICC Datuk Rosmawait Lasuki, Timbalan Pengarah Taman Sabah Rimi Repin, Pengarah Projek ADEX Sabah Theresa Tham, dan wakil dari Tentera Laut Diraja dan Jabatan Laut.

Ghost net, jaring ikan terbiar atau hilang, menimbulkan ancaman teruk kepada hidupan marin, menjerat dan membahayakan banyak spesies.

Inisiatif “Ghost Net Hunters – 23 Hours” akan menghimpunkan pasukan penyelam yang berdedikasi yang akan berusaha untuk mengeluarkan seberapa banyak ghose net yang mungkin dalam tempoh 23 jam berterusan, mempamerkan komitmen mereka untuk memelihara persekitaran marin.

Joniston juga menyeru semua pengendali selam tempatan untuk bersatu dan mengambil bahagian secara aktif dalam ADEX Sabah, dengan menekankan manfaat besar yang boleh dibawanya.

“Saya melihat ADEX Sabah bukan sahaja platform untuk pemasaran tetapi juga peluang untuk mendapatkan pandangan berharga tentang trend terkini, teknologi dan amalan terbaik dalam industri menyelam.

“Peserta tempatan boleh menghadiri seminar, bengkel dan pembentangan oleh pakar industri, yang boleh membantu mereka sentiasa dikemas kini dengan perkembangan terkini dan meningkatkan perkhidmatan mereka.

“Mereka boleh belajar daripada pengendali selam yang berjaya dan menggunakan strategi inovatif untuk meningkatkan pengalaman menyelam secara keseluruhan di Sabah,” katanya.

Joniston menggariskan kepentingan perpaduan dan kerjasama dalam kalangan pengusaha selam tempatan untuk memupuk ekosistem selam yang bertenaga dan mampan di Sabah.

“Dengan menyokong ADEX secara kolektif, mereka boleh mempamerkan kekuatan dan kepelbagaian industri menyelam Sabah.

“Penyertaan mereka bukan sahaja akan menyumbang kepada kejayaan pameran tetapi juga kepada kerjasama masa depan, perkongsian ilmu, dan amalan mampan yang memberi manfaat kepada seluruh komuniti menyelam di Sabah,” katanya.

ADEX Sabah juga akan menampilkan penceramah antarabangsa, pakar industri menyelam, dan pemuliharaan.

Acara itu akan merangkumi pelbagai aktiviti dan topik, termasuk festival ikan duyung, menyelam percuma, pelancongan marin yang mampan, dan ekonomi lautan biru untuk menarik penyertaan peminat menyelam, universiti dan pelajar sekolah.

Sementara itu, pengarah projek ADEX Sabah Theresa Tham berkata acara itu bertujuan mewujudkan kesedaran untuk melindungi dan memulihara Sabah sebagai destinasi menyelam premium.

“Kami berharap dapat menghubungi semua profesional menyelam, perniagaan dan peminat untuk berkumpul dan mengalami ekspo menyelam antarabangsa ini.

“Akan terdapat pelbagai topik minat yang diliputi yang melengkapi, meningkatkan, dan memberi inspirasi kepada langkah ke hadapan dalam industri pelancongan dan menyelam, seterusnya meningkatkan industri.

“Kita boleh belajar daripada satu sama lain melalui acara sebegini kerana ia akan menghubungkan kita dengan semua agensi kerajaan yang berkaitan, pengusaha selam, dan usahawan untuk bersatu sebagai satu usaha dalam pemuliharaan alam sekitar.

“Lebih-lebih lagi, ADEX Sabah adalah platform yang berkuasa untuk memberi inspirasi kepada generasi muda, pelajar, dan masyarakat tempatan untuk merangkul kesedaran alam sekitar dalam kehidupan seharian mereka.

“Acara itu akan mendedahkan mereka kepada pelbagai pilihan kerjaya dalam industri berkaitan lautan, menawarkan gambaran peluang ini sepanjang ekspo,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Kementerian Kewangan berjaya tingkatkan pendapatan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular