HomeEkonomiPromosi Sabah secara agresif di China sebagai destinasi pelancongan pilihan - Christina

Promosi Sabah secara agresif di China sebagai destinasi pelancongan pilihan – Christina

Read Time:2 Minute, 54 Second

BEIJING: Walaupun berdekad-dekad usaha promosi, sebilangan besar warga China di Republik China masih tidak menyedari kewujudan Sabah yang merupakan sebahagian daripada Malaysia.

Apabila menyebut Malaysia, golongan dewasa muda warga China khususnya hanya boleh mengenali Kuala Lumpur.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew menerima maklum balas ini daripada pemain pelancongan semasa lawatan kerja rasminya ke Xi’an, Shanghai dan Beijing yang berakhir pada Ahad.

Bagaimanapun, beliau optimis fenomena ini akan berubah selepas siri pertemuannya dengan pegawai kerajaan, wakil syarikat penerbangan (termasuk syarikat penerbangan utama China) dan pemimpin industri untuk meningkatkan pelancongan antarabangsa.

Oleh itu, Christina mengalu-alukan cadangan AirAsia menubuhkan pejabat di Beijing untuk mempromosikan Sabah secara agresif sebagai destinasi pelancongan pilihan dan mewujudkan platform media sosial untuk golongan muda, seperti TikTok, bagi menjana publisiti untuk Sabah.

Menurut Pengurus Besar AirAsia China, Frank Tang Ting, AirAsia telah mengendalikan 28 penerbangan berjadual terus mingguan dari China ke Kota Kinabalu semasa tempoh pra-Covid19 berbanding sekarang (sehingga 1 Julai 2023). Bandar yang terlibat ialah Shenzhen (14 penerbangan seminggu), Guangzhou (7 penerbangan seminggu) dan Wuhan (7 penerbangan).

Pada masa ini, AirAsia mempunyai sejumlah 36 penerbangan terus berjadual setiap minggu dari China (termasuk Hong Kong) ke Kota Kinabalu, iaitu Hong Kong (10 penerbangan seminggu), Guangzhou (7 penerbangan seminggu), Shenzhen (7 penerbangan seminggu) , Beijing (7 penerbangan seminggu) dan Wuhan (5 penerbangan seminggu).

Dalam pada itu Christina telah menganjurkan sesi makan tengah hari merangkap mesyuarat bersama Tuan Razali Tuan Omar (Pengarah Pelancongan Malaysia Beijing), Frank Tang Ting (Pengurus Besar AirAsia China), Carl Wang (Pengurus Jualan Malaysia Airlines Beijing), Xiao Peng (Beijing A- mei Express International Travel Service), Claudia Wang (Silk Road International Arts Centre) dan Hu Jian Rong (Zheng Tong Guang Mai Travel) di World Summit Wing di Beijing pada Jumaat.

“Saya yakin dengan hasil pertemuan saya dengan pihak berkepentingan di bandar-bandar utama, saya menjangkakan jumlah ketibaan pelancong China ke Sabah akan meningkat lagi.

“Saya berpandangan semua pihak yang berkenaan boleh meraih faedah pelancongan timbal balik jika kita memberi tumpuan dan bekerjasama untuk meningkatkan aktiviti pelancongan dalam mempromosi kepentingan masing-masing untuk keuntungan bersama,” kata Christina dalam satu kenyataan hari ini.

Memandangkan pemulihan semula dalam pelancongan keluar, beliau juga mencadangkan agar penerbangan sewaan diadakan dari Shanghai ke Tawau dalam masa terdekat.

Semasa mesyuarat itu, Christina menekankan keperluan untuk memudahkan proses permohonan visa supaya pengembara ke Malaysia akan mendapati ia bebas daripada masalah.

Pada ketika ini, Razali memaklumkan kepada Menteri bahawa jumlah visa yang dikeluarkan kepada pelancong China yang melancong ke Malaysia telah meningkat sejak sempadan antarabangsa dibuka semula. Sebagai contoh, pada Mac 2023, sejumlah 72,975 visa telah dikeluarkan. Manakala April 2023 dan Mei 2023, masing-masing sebanyak 87,191 visa dan 100,165 visa dikeluarkan.

Christina turut memuji cadangan Malaysia Airlines untuk menempah kira-kira 20 permit menyelam bagi setiap penerbangan, sebagai insentif kepada peminat menyelam, antara lain.

“Tawaran menarik ini akan memikat masa lapang pelancong dan pencari pengembaraan ke destinasi menyelam terkenal dunia di Sabah,” katanya.

Sepanjang lawatannya, beliau turut mempromosikan Kunak (bandar pantai timur Sabah kira-kira 58km dari Lapangan Terbang Tawau) sebagai satu lagi destinasi pelancongan untuk pengunjung menerokai tarikan semula jadinya.

“Menariknya, Kunak mempunyai tempat menyelam yang agak belum diterokai di mana kehidupan marin eksotiknya setanding dengan Pulau Sipadan yang terkenal,” tambahnya.

Turut hadir pada mesyuarat di Beijing itu ialah Timbalan Setiausaha Tetap II Kementerian Alesia Sion, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah (STB) Tay Shu Lan, Setiausaha Politik kepada Menteri Vivien Lee, Pegawai Khas kepada Menteri Robert Penggai, dan Penolong Pengurus Pemasaran STB Yvonne Chin.

RELATED ARTICLES
Utama

Letusan Gunung Ruang: MET Malaysia keluar Amaran Cuaca Penerbangan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya