HomeSukanSabah FC B23 labuh tirai Piala MFL dengan kemenangan

Sabah FC B23 labuh tirai Piala MFL dengan kemenangan

Read Time:1 Minute, 27 Second

Kota Kinabalu : Pasukan Sabah FC bawah 23 tahun (B23) melabuh tirai Piala MFL dengan kemenangan 3-1 ke atas Skuad Projek FAM-MSN di Stadium Likas di sini, malam tadi.

Kejayaan itu menepati sasaran jurulatih pasukan, Johnny Dominicus untuk mengutip tiga mata penuh dalam perlawanan terakhir itu.

Beraksi dengan keyakinan dilaman sendiri, tuan rumah tersentak dengan jaringan awal Skuad Projek FAM-MSN melalui Haikal Hakim pada minit kelapan separuh masa pertama akibat kesilapan penjaga gol, Joffy John yang tidak menduga percubaan daripada pemain pasukan pelawat.

Meskipun sepakan tersebut tidaklah begitu kencang namun Joffy gagal menangkap bola dengan kemas menyebabkan bola terlepas ke gawang gol.

Perubahan di jentera serangan Sabah FC dilakukan jurulatih dengan menggandingkan penyerang Azhad Harraz dengan Hizaz Lokman yang sebelum ini beraksi di posisi sayap telah memberi impak dan membuahkan hasil.

Azhad berjaya menjaringkan gol penyamaan pada minit ke-32 dan terus memberi tekanan kepada pasukan pelawat dan akhirnya sekali lagi menghasilkan gol kedua pada minit ke-42 untuk memintas lawan 2-1.

Skuad Projek FAM-MSN yang menggabungkan kelibat pemain muda berbakat dari seluruh negara sentiasa berusaha dan melakukan asakan kepada tuan rumah namun ia dapat dikekang dengan usaha berhati-hati pemain untuk menutup setiap ruang serangan yang berbahaya.

Gol ketiga tuan rumah dijaringkan pemain pertahanan, Richie Svenson pada masa tambahan di babak separuh masa kedua.

Kebangkitan semula penjagal gol tuan rumah yang melakukan kesilapan di awal permainan turut membantu menghalang asakan lawan sekali gus menyerlahkan permainan sebenarnya walaupun ini pertama kali dia menggalas tugas di benteng terakhir.

Sebelum itu, jurulatih Johnny Dominicus berharap pasukannya dapat memenangi perlawanan itu sebelum menutup tirai perlawanan Piala MFL musim ini.

Katanya, tidak banyak perubahan dilakukan dalam pasukan namun harapannya untuk mengutip tiga mata penuh di halaman sendiri. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Sukan

Sabah FC sasar kemenangan pertama di Kelantan esok

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular