HomeUtamaKerajaan teliti syor pindaan Akta Kawalselia Padi dan Beras, Perintah Beras (Kawalan...

Kerajaan teliti syor pindaan Akta Kawalselia Padi dan Beras, Perintah Beras (Kawalan Gred dan Harga) – Armizan

Read Time:2 Minute, 33 Second

PAPAR: Pemangku Menteri Perdagangan Dalam Negeri Dan Kos Sara Hidup, Datuk Armizan Mohd Ali mencadangkan kepada kerajaan untuk meneliti semula syor pindaan ke atas Akta Kawalselia Padi dan Beras (Akta 522) 1994, Perintah Beras (Kawalan Gred dan Harga) (Pindaan) (No.5) 2008.

Katanya, cadangan itu telah dikemukakan kepada Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu dalam mesyuarat Kabinet yang juga diambil maklum Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, semalam.

Beliau juga telah menghubungi Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor berhubung cadangan pindaan akta tersebut untuk mengadakan perbincangan segera antara Kerajaan Persekutuan dan negeri.

“kita berharap supaya kedua-dua pihak dapat berunding dan dapat mencapai kata putus mengenai pindaan itu,” katanya ketika ditemui pemberita selepas hadir melancarkan Program Jualan Rahmah Kampung Kawang di perkarangan Masjid Nurul Iman, Kampung Kawang di sini, hari ini.

Menurut Armizan, Kawalan harga beras tempatan terletak di bawah bidang kuasa Persekutuan melalui Kawal Selia Padi dan Beras, Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM).

“Kita mengetahui bahawa harga beras import di negara kita ini meningkat, disebabkan dengan faktor di luar bidang kawalan kita, kenaikan ini melibatkan pelbagai faktor geopolitik keputusan kerajaan-kerajaan negara pengeksport tertentu yang mengurangkan bekalan eksport dan sebagainya, namun di peringkat persekutuan kita menjaga kepentingan dan juga nasib rakyat itu melalui satu kaedah antaranya kita meneruskan apa yang kita sebutkan barangan kawalan harga untuk beras putih tempatan iaitu pada kadar RM2. 60 sekilogram.

“Di peringkat persekutuan dan sekarang kita tahu ada isu aduan bekalan di sana sini dan ini kita pantau bersama KPDN dan juga Kementerian Pertanian Dan Keterjaminan Makanan yang merupakan agensi Kawal Selia utama berkaitan dengan isu bekalan beras ini,” jelasnya.

Jelas beliau lagi, pihak agensi kawal selia turut memantau dua aspek memastikan bekalan beras putih tempatan itu ada di pasaran dan harga tersebut ditawarkan mematuhi harga yang ditetapkan RM2.60, itu yang kita laksanakan, kita pastikan ada bekalan untuk rakyat kita sebagai alternatif kepada beras import.

“Mereka boleh memilih kepada beras tempatan yang ditawarkan namun di Sabah ini isunya sedikit mencabar kerana di Sabah ini kita tahu Tahap Sara Diri (SSL) padi dan beras hanya kadar 5 peratus, bekalan beras putih tempatan di Sabah itu jauh lebih rendah berbanding pada kadar beras nasional,” katanya.

Menurut Armizan lagi, apa yang lebih mencabar sejak tahun 2008 bila dikeluarkan satu yang dinamakan Perintah Beras (Kawalan Gred dan Harga) (Pindaan) (No.5) 2008 di bawah akta kawal selia beras dibawah Akta Kawalselia Padi dan Beras (Akta 522) 1994, dalam perintah beras tersebut disenaraikan perintah untuk dikawal harga beras putih tempatan namun Sabah tidak termasuk dalam senarai tersebut.

“Ini bermaksud pengawalan beras putih tempatan RM2.60 tersebut tidak terpakai untuk Negeri Sabah, perintah ini dikeluarkan pada tahun 2008 dan kita difahamkan bahawa tindakan tersebut dibuat adalah mengambil kira kadar SSL (5%) yang rendah di Sabah dan juga kos pengeluaran padi yang tinggi di Sabah berbanding di Semenanjung Malaysia,” katanya.

Beliau berharap perbincangan mengenai pindaan akta dan perintah kawalan gred dan harga beras ini dapat disegerakan supaya rakyat Sabah khususnya golongan yang berpendapatan rendah dapat menikmati bekalan beras tempatan ini pada kadar RM2.60 sekilogram.

RELATED ARTICLES
Utama

Sistem air minuman secara mudah alih, berkuasa solar berjaya dibangunkan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular