HomeUtamaSMM2H yang disemak semula akan dibentang di DUN - Hajiji

SMM2H yang disemak semula akan dibentang di DUN – Hajiji

Read Time:3 Minute, 9 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor akan menyemak semula Program Sabah Malaysia Rumah Keduaku (SMM2H) yang akan dibentangkan di Dewan Undangan Negeri tidak lama lagi.

Beliau berkata program SMM2H telah diperhalusi untuk menjadikan Sabah menarik warga asing yang ingin berpindah ke sini.

“Kebanjiran bakat dan kepakaran akan memberi manfaat kepada negeri ini, terutamanya untuk program Sabah Malaysia Rumah Keduaku (SMM2H) yang akan dibentangkan di Dewan Undangan Negeri tidak lama lagi. Kami berharap dapat melihat lebih ramai bakat bernilai tinggi, termasuk dari Korea Selatan, berpindah ke Sabah,” katanya.

Ketua Menteri berkata Sabah kini menjadi rumah kepada kira-kira 2,000 rakyat Korea, kebanyakannya
yang menetap di Ibu Negeri.

“Kami sememangnya digalakkan untuk melihat kehadiran komuniti warga Korea yang berkesungguhan dan tegas di sini,” katanya pada pembukaan rasmi Konsulat Republik Korea di Plaza Shell, Kota Kinabalu hari ini.

“Walaupun jumlah ini agak kecil, kami berbesar hati dengan penyertaan aktif ekonomi mereka di negeri ini. Secara kolektif, mereka telah memberi impak yang besar, seperti yang dilakukan oleh ramai orang dipilih untuk menetap di sini dan membawa pengalaman dan kemahiran yang kaya dan pelbagai,” katanya.

Hajiji berkata, penubuhan Konsulat Korea di sini merupakan langkah penting seterusnya dalam pengembangan rangkaian diplomatik dan konsular Korea Selatan kerana ia berusaha untuk membina dan meningkatkan hubungan serantau dan global.

“Malaysia dan Republik Korea telah melangkah jauh, setelah enam dekad kerjasama berikutan penubuhan hubungan diplomatik pada tahun 1960. Sejak itu, kami telah mencapai banyak kemajuan dalam pertukaran dan kerjasama dalam banyak bidang,” katanya.

Pada 2022, Republik Korea Selatan disenaraikan sebagai perdagangan ke-8 rakan kongsi terbesar Malaysia
dan destinasi eksport ke-8 terbesar, manakala hubungan perdagangan antara Sabah dan Korea Selatan telah berkembang dengan mantap, dengan eksport perdagangan Sabah ke Korea Selatan didaftarkan pada RM4 bilion dan import Sabah dari Korea Selatan pada RM900 juta tahun lepas.

“Permata utama ini setakat ini, sudah tentu, SK Nexilis Korea Selatan bernilai RM4.2 bilion projek pembuatan kerajang tembaga, salah satu pelaburan asing terbesar di Sabah,” katanya.

Tambah beliau, pelaburan berimpak tinggi itu menjanjikan bukan sahaja peluang pekerjaan untuk rakyat Sabah tetapi juga memainkan peranan penting dalam memajukan perindustrian Sabah dan mengubahnya menjadi ekonomi canggih yang akan terus memberi manfaat kepada pihak berkepentingan Korea Selatan dan rantau ini.

Menurut Hajiji, ada terdapat banyak di Sabah dan Republik Korea Selatan boleh memanfaatkan kekuatan masing-masing. Bagi Sabah, kerajaan saya berpandukan pembangunan pelan hala tuju, Hala Tuju Sabah Maju Jaya, dan komitmen kami terhadap pertumbuhan tidak berbelah bahagi.

“Sabah terbuka untuk perniagaan, dan kami ingin melihat lebih ramai pelabur datang ke Sabah untuk mewujudkan tawaran perniagaan menang-menang dan perkongsian,” katanya.

Kata Hajiji, pelancongan di Sabah terus berkembang dengan kukuh pada 2023. Warga Korea Selatan adalah penyumbang utama, dengan ketibaan dicatatkan pada 95,966 (peningkatan 2,705.2 peratus) dari Januari hingga Jun 2023.

“Sehingga September 2023, Sabah dihubungkan dengan dua bandar – Incheon dan Busan di Selatan
Korea dengan 23 penerbangan dengan kapasiti 4,409 tempat duduk setiap minggu. Saya gembira Sabah menjadi destinasi pilihan oleh rakyat Korea Selatan,” katanya.

Hajiji berkata pertumbuhan kukuh menunjukkan keseluruhan ketibaan pelawat ke Sabah mencatatkan 1.2
juta ketibaan dari Januari hingga Jun tahun ini dan menjana RM2.45 bilion dalam resit pelancongan adalah petanda yang baik.

Beliau berkata Sabah mengharapkan lebih banyak kerjasama dengan Konsulat Republik Korea untuk memudahkan perdagangan dan pelaburan serta dalam bidang lain yang mempunyai kepentingan yang sama seperti pertukaran budaya, teknikal dan pendidikan.

“Kami mengakui peranan khas yang akan dimainkan oleh Konsulat dalam mempromosikan hubungan dua hala dan berfungsi sebagai jambatan untuk membuat sambungan. Bersama-sama, kita boleh mencapai tahap yang baharu
dan menyumbang kepada kemakmuran kedua-dua Sabah dan Republik Korea,” katanya.

Turut hadir Timbalan-Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam dan Datuk Ir Shahelmy Yahya, Menteri-menteri Kabinet, Duta Besar Korea Selatan ke Malaysia, Yeo Seung-Bae dan pegawai kanan kedutaan Korea.

RELATED ARTICLES
Utama

JENDELA : Capaian internet catat peningkatan bagi kawasan berpenduduk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular