HomeUtamaSesi libat urus dilaksana, kaji keperluan wujudkan dasar lebih komprehensif

Sesi libat urus dilaksana, kaji keperluan wujudkan dasar lebih komprehensif

Read Time:1 Minute, 27 Second

Kundasang : Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) kini dalam proses melaksanakan sesi libat urus bagi mengkaji keperluan mewujudkan kerangka dasar dan perundangan yang lebih komprehensif khususnya dalam pengurusan bencana negara.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah, Sarawak dan Tugas-Tugas Khas) Datuk Armizan Mohd Ali berkata, antara aspek yang dipertimbangkan adalah Penggubalan Dasar Pengurangan Risiko Bencana Negara (Dasar DRR Negara)

Selain itu kata, aspek yang yang dipertimbangkan adalah Penggubalan satu Akta yang menyokong Dasar DRR Negara.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah, Sarawak dan Tugas-Tugas Khas) Datuk Armizan Mohd Ali

“Dasar DRR Negara iaitu satu dasar baharu yang menjadi dokumen panduan ke arah DRR bagi memperkukuh daya tahan, kesedara dan kesediaan dalam melindungi keselamatan rakyat melalui pengurusan risiko yang komprehensif dan inklusif.

“Bagi penggubalan satu Akta yang menyokong Dasar DRR Negara adalah untuk NADMA menjalankan tugas dengan lebih berkesan melalui kuasa perundangan bagi menyelaras isu pengurusan bencana dengan lebih berkesan,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas merasmikan Minggu Sains dan Teknologi Dalam Mengurangan Risiko Bencana dan Daya Tahan (STDR3) di sini hari ini.

Armizan berkata, langkah-langkah penambahbaikan tadbir urus pengurusan bencana itu adalah bagi memastikan NADMA dapat menjalankan tanggungjawabnya secara berkesan dalam memastikan tahap kesiapsiagaan negara terhadap ancaman dan risiko bencana terus relevan.

Terdahulu, Armizan berkata, pelaksanaan program seumpama itu adalah merupakan satu langkah penting dalam usaha Kerajaan untuk memperkenalkan, meningkatkan kefahaman dan menerapkan peranan sains dan teknolgi dalam meminimumkan risiko bencana.

“Program ini juga dalah bersempena dengan sambutan Bulan Kesiapsiagaan Nasional yang disambut pada Oktober setiap tahun.

“Selain itu, program ini juga menepati komitmen Kerajaan dan merupakan salah satu langkah strategik pengurusan bencana negara yang dilaksanakan menerusi NADMA melalui pendekatan ‘whole of nation’ bagi mengurangkan dampak negative perubahan iklim,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan Semak Semula Arahan MKN No 20 Untuk Mantapkan Mekanisme Pengurusan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya