HomeEkonomiMoody’s Putuskan Untuk Turunkan Penarafan Kredit China

Moody’s Putuskan Untuk Turunkan Penarafan Kredit China

Read Time:2 Minute, 13 Second

agensi penilaian kredit, Moody’s, mengambil keputusan menurunkan  penarafan kredit kerajaan China daripada stabil kepada negatif pada hari Selasa. Ia memberi tanda terkini kebimbangan global yang meningkat berkenaan kesan hutang kerajaan tempatan yang meningkat dan krisis hartanah yang semakin memberi kesan terhadap ekonomi terbesar kedua di dunia.

Penurunan ini mencerminkan bukti yang semakin meningkat bahawa pihak berkuasa perlu menyediakan lebih banyak sokongan kewangan untuk kerajaan tempatan dan syarikat kerajaan yang terbebani hutang. Hal ini kerana menimbulkan risiko secara menyeluruh terhadap kekuatan fiskal, ekonomi, dan institusi China, kata Moody’s dalam satu kenyataan.

Saham-saham biru China merudum hampir lima tahun pada hari Selasa akibat kebimbangan mengenai pertumbuhan negara itu, dengan desas-desus penurunan penarafan oleh Moody’s yang dapat menghakis sentimen sepanjang sesi, sementara saham Hong Kong terus menurun.

Bank-bank besar milik negara China, yang dianggap menyokong mata wang yuan sepanjang hari, meningkatkan penjualan US dolar selepas kenyataan Moody’s, kata salah satu sumber. Yuan kekal tidak berubah pada petang hari.

Kos perlindungan hutang berkenaan dengan kebankrapan China meningkat kepada tahap tertinggi sejak pertengahan November.”Sekarang pasaran lebih bimbang dengan krisis hartanah dan pertumbuhan yang lemah, bukannya risiko hutang kedaulatan yang segera,” kata Ken Cheung, strategis FX Asia utama di Mizuho Bank di Hong Kong. Langkah Moody’s merupakan perubahan pertama dalam pandangan China sejak ia menurunkan penarafannya sebanyak satu peringkat kepada A1 pada tahun 2017, juga merujuk kepada jangkaan pertumbuhan yang perlahan dan hutang yang meningkat.

Walaupun Moody’s mengekalkan penarafan pengeluar dan asing A1 China pada hari Selasa, Moody’s menyatakan ekonomi masih memiliki kapasiti berdaya tahan dengan menjangkakan pertumbuhan KDNK tahunan negara itu akan perlahan kepada 4.0% pada tahun 2024 dan 2025, dan purata 3.8% dari tahun 2026 hingga 2030.

Dalam pada itu, Media negara China menggelar Moody’s “berat sebelah” pada hari Rabu kerana tinjauan negatifnya terhadap ekonomi No. 2 dunia, tetapi beberapa penganalisis berkata reaksi rasmi kerajaan lebih terkawal, menandakan kebimbangan Beijing sendiri tentang hutang yang meningkat.

Pegawai China sering bertindak balas dengan kenyataan agresif kepada penelitian antarabangsa. Selepas pemotongan tinjauan sebelumnya Moody’s dan S&P Global pada 2016, menteri kewangan ketika itu Lou Jiwei menyelar agensi penarafan sebagai “berat sebelah” semasa mesyuarat G20 di Washington.

Tetapi dalam kenyataan rasmi yang menjawab langkah Moody pada hari Selasa, kementerian hanya menyatakan “kekecewaan.” Pada hari Rabu, jurucakap kementerian luar berkata China mampu memperkasakan pembaharuan dan menangani cabarannya, dan ia mengalu-alukan “semua rakan” dari “seluruh dunia” untuk melabur dalam ekonominya.

Alfred Wu, profesor madya di Sekolah Dasar Awam Lee Kwan Yew di Universiti Nasional Singapura, berkata walaupun propaganda Cina masih bertujuan untuk menunjukkan kekuatan kepada khalayak domestik, nada yang lebih bernuansa daripada kerajaan disasarkan kepada masyarakat antarabangsa.

RELATED ARTICLES
EkonomiUtama

RM7 juta disediakan untuk fasa pertama naiktaraf 38 Tamu Desa di...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular