HomeUtamaSeni lukis medium jalin hubungan Malaysia dan Brunei - Arifin

Seni lukis medium jalin hubungan Malaysia dan Brunei – Arifin

Read Time:1 Minute, 10 Second

Kota Kinabalu: Seni lukis mampu menjadi wadah bagi mengeratkan hubungan antara Malaysia khususnya Sabah dan negara Brunei Darussalam.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Sabah, Datuk Dr Mohd Arifin Mohd Arif berkata, bidang seni lukis juga mampu untuk menjadi penghubung antara kedua-dua negara.

“Hari ini kita bersama para pelukis daripada negara Brunei Darussalam dan saya ucapkan syabas dan tahniah buat Universiti Malaysia Sabah (UMS) kerana berjaya menjalinkan hubungan yang baik dalam bidang seni lukis dengan berbagai negara termasuk Brunei.

“Kita dapat menyaksikan pelbagai karya yang dihasilkan oleh tokoh pelukis dari Brunei yang menggambarkan nilai budaya, pemikiran, sejarah dan pelbagai nilai yang dipercikkan dalam Pameran Gurisan Subarang,”‘ katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Majlis Soft Launch Pameran Gurisan Subarang di UMS di sini semalam.

Arifin yang juga Presiden Persatuan Masyarakat Brunei Sabah (PMBS) berkata, pihaknya berharap program seumpama itu akan dapat diteruskan dan menjadi wadah menjalin hubungan antara Malaysia dan Brunei khususnya negeri Sabah yang bersama di Kepulauan Borneo dalam bidang kesenian.

“Kita juga berharap program sebegini diadakan bukan sahaja dalam bidang seni lukis tetapi dalam bidang kaligrafi Islami dan kesenian yang lain,” katanya.

Sebanyak 83 karya melibatkan 15 pelukis-pelukis tersohor daripada Negara Brunei Darussalam menyertai Pameran Gurisan Subarang bermula 15 Januari sehingga 8 Mac ini di Bilik Pameran Kaamatan dan Kalimaran, Galeri Azman Hashim UMS.

Turut hadir dalam majlis tersebut, Naib Canselor UMS, Profesor Datuk Dr Kasim Mansur.

RELATED ARTICLES
Utama

KKM sasar sifar kes kusta menjelang 2030

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular