HomeLuar negaraThaksin Diberikan Parol

Thaksin Diberikan Parol

Read Time:1 Minute, 26 Second

BANGKOK: Bekas Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra yang dipenjarakan akan dibebaskan, dipercayai hujung minggu ini, enam bulan selepas pulang dari buangan selama 15 tahun.

Thaksin yang dua kali dipilih sebagai perdana menteri sebelum digulingkan dalam rampasan kuasa tentera 2006, dipenjarakan selama lapan tahun atas tuduhan rasuah dan salah guna kuasa pada Ogos, tetapi dalam beberapa hari hukumannya dikurangkan setahun oleh Raja Maha Vajiralongkorn.

Menteri Kehakiman Tawee Sodsong berkata bahawa bekas pemilik Manchester City itu akan menjadi antara 930 banduan yang diberikan pembebasan awal.

“Dia berada dalam kumpulan di mana mereka berada dalam keadaan kritikal atau berusia lebih 70 tahun. Dia akan dibebaskan selepas enam bulan secara automatik,” kata Tawee Sodsong kepada pemberita.

Thaksin dipenjarakan pada 22 Ogos tahun lalu, dan media Thai melaporkan bahawa pembebasannya boleh berlaku pada bila-bila masa mulai Sabtu ini.

Butiran pembebasannya tidak jelas, tetapi beliau mungkin tertakluk kepada pemantauan dan sekatan ke atas haknya untuk melakukan perjalanan.

Kepulangannya bertepatan dengan parti Pheu Thainya kembali ke kerajaan dalam pakatan dengan parti pro-tentera, menyebabkan ramai yang membuat kesimpulan bahawa perjanjian telah dicapai untuk mengurangkan tempoh penjaranya.

Khabar angin semakin kuat apabila beliau dipindahkan ke hospital polis dalam masa beberapa jam selepas dijatuhi hukuman kerana kesihatannya yang lemah, dan tidak jelas bahawa beliau telah menghabiskan masa di dalam sel penjara.

Media tempatan melaporkan Thaksin mengalami sesak nafas dan tekanan darah tinggi ketika dimasukkan ke hospital, dan pada bulan-bulan berikutnya, keluarganya berkata dia telah menjalani dua pembedahan.

Minggu lalu, polis mengemukakan tuduhan lese-majeste terhadapnya berhubung komen yang dibuatnya di Korea Selatan hampir sedekad lalu, walaupun tidak jelas sama ada pihak pendakwa raya akan membawa kes itu ke mahkamah.

Thaksin menafikan pertuduhan itu dan telah menulis surat kepada peguam negara meminta layanan adil.

RELATED ARTICLES
Utama

Lebih 5,000 pengunjung meriahkan Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Menteri Kewangan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya