HomeUtamaSESB serah wakalah zakat kepada golongan memerlukan

SESB serah wakalah zakat kepada golongan memerlukan

Read Time:58 Second

KOTA KINABALU: Sempena dengan sambutan bulan Ramadan ini, Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) telah menyerahkan wakalah zakat kepada golongan memerlukan di Bongawan.

Penyerahan wakalah zakat itu disempurnakan oleh Ketua Pegawai Eksekutif, Ir.Ts. Mohd Yaakob Jaafar.

“Penyerahan wakalah zakat ini adalah satu tanggungjawab yang dilaksanakan oleh SESB
sebagai usaha untuk membantu golongan yang memerlukan sepertimana yang ditetapkan oleh Bahagian Zakat & Fitrah Majlis Ugama Islam Negeri Sabah,” katanya.

Menurut beliau, penyerahan wakalah zakat ini juga dilaksanakan di beberapa daerah sepanjang bulan Ramadan dan akan diteruskan sepanjang tahun.

SESB menerima semula 12.5 peratus daripada jumlah Zakat Perniagaan yang dibayar setiap tahun untuk diagihkan kepada mereka yang memerlukan.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan alu-aluan di Majlis Berbuka Puasa dan Penyerahan Wakalah Zakat yang diadakan di Surau Assyuhadah, Kampung Laut Bongawan.

Majlis tersebut menyaksikan penyerahan wakalah zakat kepada 40 penerima golongan asnaf, fakir miskin dan ibu tunggal, Surau Assyuhadah Kampung Laut Bongawan, Surau Al-Hidayah Kampung Seri Serbang Bongawan dan Surau Kampung Silat, Pantai Kenangan, Bongawan dan Maahad Tafiz Darul Hadis Darsa Bongawan.

SESB turut menyerahkan sumbangan kepada 26 Ketua Isi Rumah (KIR) yang menjadi mangsa kejadian kebakaran di kampung tersebut pada 4 Mac lalu.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan Semak Semula Arahan MKN No 20 Untuk Mantapkan Mekanisme Pengurusan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya