HomeUtamaPesta Pelancongan Berasaskan Komuniti Sabah 2024 diadakan di luar Sabah buat pertama...

Pesta Pelancongan Berasaskan Komuniti Sabah 2024 diadakan di luar Sabah buat pertama kali

Read Time:1 Minute, 19 Second

KIULU: Pesta Pelancongan Berasaskan Komuniti Sabah 2024 buat pertama kalinya akan membuat penampilan sulungnya di luar Sabah.

Acara tersebut dijadual akan diadakan pada Oktober ini di IOI City Mall, Putrajaya.

Sehubungan dengan itu, Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah (STB) Datuk Joniston Bangkuai berkata sudah tiba masanya untuk pengendali berasaskan komuniti tempatan menerokai zon selesa mereka dan meneroka pasaran yang lebih besar.

“Acara ini menawarkan pengendali pelancongan dan pengusaha produk pelancongan luar bandar untuk bersama-sama dan membincangkan cara pakej destinasi luar bandar yang lebih baik untuk pasaran baharu,” katanya pada majlis penyerahan panel skrin dan program Penghargaan Persatuan Pelancongan Kiulu 2024, di sini, pada Isnin.

Seramai 26 pengusaha pelancongan berasaskan komuniti dan 40 usahawan swasta menghadiri program tersebut.

Tambahnya, selain itu, Program Mentor dan Mentee akan diperkenalkan di Kiulu yang menyediakan platform kepada pengusaha pelancongan yang berjaya berkongsi kisah kejayaan mereka dengan pendatang baharu.

“Kami (STB) kini sedang mengenal pasti mentor dan mentee untuk program tersebut. Sesi akan dilakukan secara berperingkat,” kata ADUN Kiulu itu.

Selain itu, Joniston, yang juga Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar mengumumkan bahawa tiga pengendali luar bandar Sabah telah disenarai pendek untuk Akreditasi Standard Pelancongan Asean tahun ini.

Ketiga-tiga – Pelancongan Eko Murug-Turug, Pelancongan Eko Lingga dan Pelancongan Eko Bambangan Lama, telah memenuhi 10 kriteria yang ditetapkan untuk anugerah berprestij itu.

“Kriteria utama penekanan kepada pengurusan, hala tuju perniagaan, prosedur operasi standard dan bagaimana aktiviti pelancongan akan memberi kesan kepada ekonomi tempatan.

“Paling penting, semua ini mesti didokumenkan,” katanya, sambil menambah bahawa memenangi anugerah itu akan mengukuhkan reputasi antarabangsa Sabah yang semakin meningkat untuk pelancongan luar bandar.

RELATED ARTICLES
Utama

Letusan Gunung Ruang: MET Malaysia keluar Amaran Cuaca Penerbangan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya