HomeUtamaAcara Street Stroke beri nafas baharu suasana bandaraya KK

Acara Street Stroke beri nafas baharu suasana bandaraya KK

Read Time:1 Minute, 23 Second

KOTA KINABALU: Acara Street Stroke di Lorong Sentosa, Kampung Air adalah contoh terbaik bagaimana seni boleh mengubah ruang dan memberi nafas baharu kepada suasana bandaraya Kota Kinabalu, kata Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Christina Liew.

Katanya, seni, dalam semua bentuknya, mempunyai keupayaan unik untuk memikat hati dan meninggalkan kesan yang tidak dapat dilupakan dalam ingatan kita.

“Justeru, bandaraya Kota Kinabalu ialah sebuah bandar yang penuh dengan permata tersembunyi, baik di jalanan dan tempat kita bersantai, menunggu untuk ditemui dan dihargai.

“Acara Street Stroke di Lorong Sentosa, Kampung Air anjuran Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) dengan kerjasama Cracko, H2 Backpackers dan Nippon Paint ini adalah contoh terbaik bagaimana seni boleh mengubah ruang dan memberi nafas baharu kepada Bandaraya Kota Kinabalu yang kita cintai.

“Adalah menjadi harapan saya bahawa acara ini akan meninggalkan kesan yang berpanjangan yang melangkaui jalan-jalan ini,” katanya semasa berucap sempena Majlis Perasmian Penutupan Street Stroke – Community Art Collaboration di Jalan Sentosa, Kampung Air di sini, hari ini.

Christina yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Api Api mengalu-alukan kehadiran Artis Mural berbakat dari Jepun, Vietnam, Thailand, Filipina, Korea, Brunei, Singapura, Perancis, Australia, Amerika Syarikat dan rakyat Malaysia tempatan semasa acara tersebut.

Hadir sama Ketua Pengarah DBKK Junainah Abbie.

Sehubungan dengan itu, Christina berkata, acara ini bukan sahaja meraikan keindahan mural ini tetapi juga semangat kreativiti dan kerjasama yang menghidupkannya.

“Saya menggalakkan setiap seorang daripada anda untuk meneroka butiran rumit karya seni itu, dan semasa anda melakukannya, biarkan ia memberi inspirasi kepada anda untuk menemui lebih banyak khazanah tersembunyi yang ditawarkan oleh bandar kita,” katanya.

Beliau menggesa semua pihak supaya terus menyokong dan memupuk komuniti seni tempatan kita.

RELATED ARTICLES
PendapatUtama

Dakwaan sebuah syarikat amal eksploitasi pekerja atau buruh paksa disiasat

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular