HomeSukanPiala AFC : Kim Swee tidak puas hati persembahan pemain

Piala AFC : Kim Swee tidak puas hati persembahan pemain

Read Time:1 Minute, 45 Second

Kota Kinabalu: Kelekaan pemain Sabah FC pada perlawanan terakhir Kumpulan H, Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) di Stadium Likas malam tadi telah menghukum pasukan itu apabila tewas 1-3 kepada PSM Makassar.

Pengendali Sabah FC Datuk Ong Kim Swee mengakui tidak berpuas hati terhadap persembahan anak buahnya khususnya pada separuh masa pertama.

Katanya, kelekaan pemain Sang Badak pada separuh masa pertama menyebabkan mereka dihukum apabila dibolosi dua gol tanpa balas oleh pasukan dari Indonesia itu.

Beliau berkata, walaupun cuba bangkit untuk mendapatkan gol pada awal babak kedua, mereka hanya berjaya mendapat satu gol pada minit ke-72, sebelum sekali lagi dihukum apabila PSM Makassar diberikan sepakan penalti pada minit kecederaan.

“Sudah tentu ia satu perkara yang tidak memuaskan bagi saya terutama pada separuh masa pertama di mana kita leka dan apabila kita leka kita dihukum.

“Pada separuh masa kedua, kita cuba untuk mendapatkan gol awal tetapi tidak berjaya juga dan hanya dapat pada minit  ke-72.

“Kemudian kita cuba mendapatkan gol penyamaan dan di situ berlakunya lagi serangan balas di mana mereka (PSM Makassar) mendapat sepakan penalti,” katanya pada sidang media selepas perlawanan malam tadi.

Dalam aksi malam tadi, PSM Makassar mencipta gol pertama menerusi jaringan pemain tengahnya, Yakob Sayuri pada minit ke-15, disusuli gol kedua pada minit ke-35 hasil gol sendiri pemain pertahanan Sabah, Dominic Tan.

Gol tunggal Sabah pula terhasil menerusi tandukan Telmo Castanheira, menjadikan kedudukan gol berubah kepada 2-1 pada minit ke-72.

Namun, PSM Makassar berjaya melebarkan kemenangan kepada 3-1 apabila pasukan pelawat itu dihadiahkan sepakan penalti yang disempurnakan penyerangnya, Everton Nascimento pada minit ke-93 selepas pemain Sabah, Rizal Ghazali dipersalahkan menjatuhkan pemain lawan di kotak penalti.

Dalam pada itu, Kim Swee menyifatkan keputusan perlawanan malam tadi sebagai sesuatu yang tidak bagus untuk skuad Badak.

“Peluang-peluang yang kita cipta tidak dapat disempurnakan dan kita tahu pasukan PSM Makassar datang dengan taktik bertahan dan bermain secara ‘counter attack’ dan mereka berjaya melakukannya.

“Sebaliknya, pemain kita tidak melawan asakan terutama dari segi larian di belakang atau seperti saya katakan, ‘counter attack’ yang dilakukan oleh pasukan PSM Makassar,” katanya.

RELATED ARTICLES
Sukan

Lebih 1,500 meriahkan HSN daerah Putatan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular