HomeUtamaSTB Sedia Bantu Promosi Pelancongan Berasaskan Budaya

STB Sedia Bantu Promosi Pelancongan Berasaskan Budaya

Read Time:1 Minute, 24 Second

KOTA KINABALU: Lembaga Pelancongan Sabah (STB) akan bekerjasama dengan Lembaga Kebudayaan Negeri Sabah (LKNS) untuk mencari strategi baru bagi mempromosikan pelancongan berasaskan budaya, khususnya di kawasan luar bandar.

Pengerusi STB, Datuk Joniston Bangkuai berkata, pelancongan berasaskan budaya boleh membantu merancakkan sektor pelancongan di negeri ini jika dipasarkan secara efektif.

“Kita perlu mencari pendekatan strategik bagaimana STB dan LKNS boleh bekerjasama kerana kedua-dua agensi saling melengkapi.

“Sebagai contoh, kita boleh mempamerkan kraftangan dan tarian kebudayaan kepada pengunjung sebelum mereka melakukan aktiviti trekking di pusat pelancongan luar bandar.

“Kita juga harus mencari jalan untuk menggalakkan orang ramai, khususnya pelancong asing melancong ke daerah luar bandar dan seterusnya melawat pusat kebudayaan sedia ada,” katanya.

Pada Selesa lepas, deligasi LKNS diketuai oleh pengerusi Datuk Titing Putang, mengadakan pertemuan dengan Joniston untuk berbincang hal berkisar kepada promosi pelancongan kebudayaan.

Dalam perjumpaan itu, perwakilan LKNS membangkitkan antaranya keperluan mempromosikan Pusat Kebudayaan Murut di daerah Tenom.

Pusat kebudayaan yang dibuka pada 1996 itu adalah kedua terbesar selepas Pusat Kebudayaan Penampang. Pusat Kebudayaan Murut mencatatkan kira-kira 10,000 pengunjung setiap tahun dan lebih kurang 200 daripadanya adalah pelancong asing.

Titing berkata pelancongan di kawasan pedalaman adalah menarik, terutamanya dari segi budaya, tetapi promosinya kurang mendapat sambutan.

“Pusat Kebudayaan Murut menampilkan muzik tradisional dan pakaian tradisi daripada 13 sub-etnik Murut. Ia adalah sia-sia untuk hanya memaparkannya tanpa ada sesiapa yang melihatnya. Jika ada pelancong yang datang, ia pasti memberi manfaat kepada semua,” katanya.

Beliau turut bersetuju betapa pentingnya kerjasama bagi mewujudkan pakej pelancongan berasaskan budaya yang lebih berkesan bersama-sama dengan eko-agropelancongan di Tenom dan Keningau.

Beliau menambah LKNS juga bekerjasama dengan masyarakat Tiong Hua di kedua-dua daerah ini untuk membantu mempromosikan budaya mereka.

RELATED ARTICLES
Utama

Hajiji terima kunjungan hormat Penasihat Komuniti Puisi Esei Asean Denny JA

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya