HomeIsu tempatanYADIM MPT Lancar Food Bank Bagi Golongan yang Memerlukan

YADIM MPT Lancar Food Bank Bagi Golongan yang Memerlukan

Read Time:1 Minute, 32 Second

12 Jun 2021

[email protected]

KINARUT: ‘Sumbang Jika Mampu, Ambil Jika Perlu’ itu la slogan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM), Sabah sempena melancarkan program ‘Food Bank’ atau Tabung Makanan anjuran bersama YADIM dan Ahli Jawatankuasa Masjid Puncak Taqwa (MPT) Pekan Kinarut, baru-baru ini.

Program Tabung Makanan yang dilancarkan pada 8 Jun lalu, mendapat sambutan daripada orang ramai yang turut memberi sumbangan berupa makanan keperluan seharian ataupun sumbangan kewangan untuk disalurkan ke dalam rak-rak tabung makanan yang diletakkan di ruang legar Masjid Puncak Taqwa bagi golongan yang memerlukan.

Pengarah Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia, Sabah, Samin Ongki berkata dalam satu kenyataan medianya semasa melancarkan program Tabung Makanan itu, ia dilancarkan bagi membantu golongan yang terkesan berikutan perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan penuh 3.0 yang dilanjutkan sehingga 28 Jun ini.

“Ramai individu yang terjejas semasa pandemik Covid-19 melanda negara ini, kita berharap ramai yang tampil untuk turut sama menyumbang jika berkemampuan dan dapat membantu meringankan beban mereka yang memerlukan.

“Jesteru, ia sekaligus menyerlahkan peranan institusi masjid di komuniti ini,” tambahnya.

Antara barangan keperluan yang
disumbangkan seperti beras, gula, kopi, susu, air mineral dan roti.

Sementara itu, Setiausaha MPT merangkap Penyelaras Food Bank YADIM MPT, Ustaz Nor Azhar Alimin berkata ketika dihubungi pemberita Sabah Media hari ini, sehingga kini ramai pemberi sumbangan yang hadir turut menyumbang barangan keperluan lain dan penerima-penerima juga hadir dengan mengikut Standard Operasi Prosedur (SOP) yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Ustaz Azhar Berkata, sesiapa sahaja yang memerlukan tanpa mengira kaum, bangsa dan agama boleh mengambil empat jenis dari barangan yang telah disediakan dalam rak-rak Tabung Makanan tersebut.

” kita berharap Tabung Makanan ini bukan sahaja dilaksanakan semasa tempoh perlaksanaan PKP 3.0 ini tetapi juga di masa-masa akan datang kerana memberikan impak positif dikalangan masyarakat, ia dapat menyemai sikap saling membantu dan berkongsi rezeki kepada mereka yang memerlukan,” ujarnya.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

35 pelajar TARUMT hadir sebagai pemerhati sidang DUN Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya