HomeIsu tempatanPPV UMS Mula Beroperasi Esok

PPV UMS Mula Beroperasi Esok

Read Time:54 Second

13 Jun 2021
Erdie Ab Wahid
[email protected]

KOTA KINABALU :  Pusat Pemberian Vaksin (PPV) COVID-19 di Universiti Malaysia Sabah (UMS) antara PPV Institut Pengajian Tinggi (IPT) di Sabah yang akan mula beroperasi sepenuhnya esok.

UMS menerusi laman rasmi Facebook menyatakan operasi PPV UMS akan dilaksanakan di Kompleks Dewan Kuliah Pusat ke-2 (DKP13 dan 14).

Menurut kenyataan itu, pihak universiti turut berbesar hati dan berbangga kerana turut serta membantu kerajaan untuk mencapai imuniti kelompok (herd immunity).

Naib Canselor UMS Datuk Profesor Dr ChM Ts Dr. Taufiq Yap Yun Hin dalam kenyataannya awal bulan ini berkata, pihaknya menyambut baik pewujudan PPV IPT dalam Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK).

Katanya,langkah itu dilihat tepat dalam usaha mempercepatkan proses vaksinasi dalam kalangan masyarakat pelbagai lapisan.

“Di peringkat university ini, pelaksanaannya akan dikendalikan oleh pihak Hospital Universiti Malaysia Sabah (HUMS) manakala Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) pula telah menetapkan sebanyak 1,000 dos suntikan vaksin sehari kepada HUMS,”katanya.

Dalam perkembangan lain, HUMS menerusi kenyataan yang dikeluarkan di laman rasmi Facebook HUMS memaklumkan sebarang pertanyaan berkaitan penerimaan vaksin UMS boleh menghubungi talian 013-8151373.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Kerajaan tidak benarkan pembinaan Rumah SMJ dibina di...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya