Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 57 Second

KOTA KINABALU: Kira-kira lima dekad yang lalu, kelihatan seorang remaja yang baru menamatkan persekolahan Tingkatan Lima mengayuh basikal di sekitar bandar kecil Kota Belud di Sabah, menjual ais krim dan makanan ringan dengan hanya menjana keuntungan 5 sen untuk setiap barang yang dijual.

Beberapa tahun kemudian, anak seorang peniaga tukang kayu dan penjaja di tamu mingguan ini, mula menjual makanan ringan menggunakan trak pikap dengan abang sulongnya, pergi dari satu kampung ke kampung lain sambil membunyikan hon.

Anak lelaki yang dimaksudkan iaitu Gui Khiau Leong, yang kini berusia 66 tahun, beliau menjadi pengasas rangkaian perniagaan terbesar di Kota Belud yang selama bertahun-tahun membantu ratusan penduduk tempatan bekerja di Gui Brothers Sdn Bhd.

Anak ketujuh daripada 15 beradik, yang kini menjadi usahawan berjaya, mengatakan sebelum berjaya dalam perniagaan, kehidupannya sangat susah.

“Kami hidup dalam kemiskinan, kerana adik beradik kami ramai. Ayah saya adalah seorang tukang kayu sementara ibu saya menjual di tamu mingguan tempatan sehingga tidak ada banyak wang dan kebanyakan kami tidak dapat melanjutkan pelajaran selepas Tingkatan Lima, ”katanya.

Rumah mereka sangat usang dan ada kalanya mereka tidak cukup makan sehingga Gui ingin mengubah kehidupan mereka dengan mula menabung sedikit demi sedikit dari penjualan masa kecilnya sehingga dia cukup menyewa kedai dengan abangnya.

Pada tahun 1985, dengan simpanan dan pinjaman mereka yang diberikan berdasarkan kepercayaan, syarikat Gui Brothers dilahirkan.

Pada masa itu Gui dan abangnya berusia awal 30-an.

“Ketika pertama kali memulakan perniagaan, kami melakukan semuanya sendiri, saya masih menjalankan penjualan trak biasa di sekitar kampung sementara isteri saya membantu membuka kedai runcit bermula jam 7 pagi, ”katanya.

Gui berkata, selama bertahun-tahun, mereka bekerja 12 jam sehari dan jarang mengambil cuti kerana mereka mesti membayar sewa RM2,000 setiap bulan.

Dalam pada itu, ketika perniagaan mulai meningkat, dia dan abangnya memutuskan untuk mengambil risiko lain pada awal tahun 90an dengan membeli kedai mereka sendiri dan mengembangkan perniagaan mereka yang beralih dari sebuah syarikat enterprise ke sebuah syarikat sendirian berhad.

Mereka mengambil pekerja dari penduduk tempatan tanpa mengira latar belakang pendidikan dan sosial mereka, asalkan mereka bersikap jujur ​​dan rajin bekerja.

“Saya pernah miskin, mempunyai sedikit pengetahuan tentang perniagaan tetapi saya belajar dan itulah sebabnya mengapa saya tidak peduli jika seseorang itu berpendidikan atau tidak, saya mahu mereka yang benar-benar ingin mengubah hidup mereka yang rajin berusaha, ”katanya.

Sehingga kini, Syarikat Gui Brothers meluaskan perniagaannya ke enam premis utama, mulai dari pelbagai kedai, pasar raya hingga kedai barang perkakasan, semuanya berada di pusat bandar Kota Belud diurus oleh adik beradik dan anak-anak Gui.

“Saya tidak tahu sama ada saya membantu meningkatkan ekonomi di daerah kecil ini tetapi saya tahu banyak bekas pekerja kami sekarang mempunyai kedai dan kantin mereka sendiri, sementara mereka yang dulu menganggur, kini mempunyai pekerjaan,” kata Gui.

Ditanya adakah dia merancang untuk mengembangkan rangkaian perniagaan di luar Kota Belud, dia mengatakan bahawa itu adalah impian yang dia harapkan anak-anak mereka dapat merealisasikannya suatu hari nanti.

Sepanjang perjalanan Gui, kata ‘menyerah’ tidak pernah ada dalam dirinya, bahkan pada masa-masa sukar dan inilah yang dia harap semua orang di luar sana akan guna semangat juang dan muncul lebih kuat walaupun ada rintangan.

Gui juga ada menyebut nama Lui Kim Chok, yang merupakan antara sangat sedikit yang berani mempercayainya, tidak seorang pun pada masa itu, dengan memberinya pinjaman stok selama beberapa bulan untuk memulakan perniagaannya, lebih 30 tahun yang lalu.

“Saya tidak akan melupakannya dan tanpa dia, saya tidak akan berada di sini hari ini, kepercayaan sangat penting untuk memulakan, mengekalkan dan mengembangkan perniagaan,”tambahnya.

9 thoughts on “Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya

  1. Gui Brothers is one of the best example of small town boys who never give up. I grew-up purchasing groceries from them ever since my childhood till now. Seen them going this far is blessing to Kota Belud too. Keep it up!

  2. Sorry ahh ada yg tia btul di cerita .. dia tia pernah jual aiskrim and bukan dia yg jual tu aiskrim dlm tu gui family.. aiskrim tu bkn 5 sen tapi 20 sen .. kamu di bayar kh buat ni cerita .. sia bagi ni ulasan bkn sebap apa jgk .. sblum kau buat ni cerita bgus kamu siasat dlu btul2 even gui family pn tau apa yg terjadi .. lain lh klau kamu di bayar kn ..

    1. Dia bilang keuntungan aiskrim 5sen setiap satu.Bukan harga yg 5 sen.Untung ba liauu..

  3. Dari saya kecil sampai besar..umur 5tahun menetap di kota belud sampai umur 30.. kedai Gui Brothers sama gulam superstore ni la yang maju depan mata saya..Di kb ni kedai Gui paling banyak rangkaian. Tahniah. Sekaligus beri pekerjaan “part time” atau “tetap” kepada penduduk kb. Usahakan lagi yg baik2 uncle Gui.

  4. Hard working tokey. We been together since younger days. I’ve been to his wooden house at Jln. Tombol testing yummy ice cream and chances to meet his mother. Now we’re distance apart but friendships remain forever.

    1. Tapi ada yg ckp dia tdk jual aiskrim. Betul ka. Tgk tu Komen d atas. Dia ckp tidak betul ni cerita.

  5. Saya orang KB dan tahu sedikit perkembangan perniagaan Gui Brother. Sekitar penghujung 70 an. Orang kampung kami panggil yaubou.Sikap peramah membuat orang kenal betul dengan panggilan yaubou. Menjaja tamu hari sabtu di kg Dudar memudahkan orang2 kampung mendapat barangan yang diperlukan.Saya masih ingat no plat kereta Toyota land cruse pendek 3077(maaf tidak ingat permulaan sana ada SK atau SA tapi macam SK3077. Kesukaran ke Tamu KB masa itu sangat sukar kerana tiada kenderaan. Pendek cerita Gui Brother memang suka menolong dan menyumbang kepada pembangunan sektor ekonomi bagi masyarakat KB.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *