Polis Hentikan Sekatan Jalan Raya Penampang, Putatan dan Kota Kinabalu

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 3 Second

KOTA KINABALU: Pihak polis telah menghentikan sekatan jalan raya di Penampang, Putatan dan Kota Kinabalu bermula Ahad tengah malam (4 Julai).

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hazani Ghazali berkata, keputusan ini dibuat berikutan pemerhatian pasukan itu sejak dua minggu lalu mengenai pergerakan lalu lintas.

“Pemerhatian kami menunjukkan bahawa kebanyakan mereka yang menggunakan jalan raya di daerah adalah benar-benar pekerja dan orang yang keluar untuk urusan penting,” katanya ketika dihubungi media pada Isnin (5 Julai).

Beliau berkata sekatan jalan raya di seluruh negara sekarang akan difokuskan pada sempadan utama antara daerah untuk membuat pergerakan lalu lintas lebih lancar tetapi itu tidak bermakna mereka tidak mengendahkan dalam menguatkuasakan prosedur operasi standard (SOP).

Hazani memberitahu semua polis daerah untuk menghentikan sekatan jalan raya di dalam daerah di seluruh negeri mulai minggu ini tetapi mengingatkan orang ramai bahawa polis masih akan melaksanakan sepenuhnya SOP dan tidak akan berkompromi terhadap yang melanggar peraturan.

Beliau mengatakan ia adalah sebahagian daripada usaha mingguan dan bulanan pasukan polis untuk memperbaiki sekatan jalan yang berterusan dan operasi lain yang berkaitan dengan Covid-19 di Sabah.

“Menghentikan sekatan jalan raya yang lebih kecil di seluruh negeri tidak ada kaitan dengan arahan kerajaan negeri atau beberapa pendirian pihak berkuasa tempatan dalam pelonggaran SOP seperti antara lain membenarkan makan dalam restoran,”katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *