HomeIsu tempatanKehadiran warga emas Tuawam tarik perhatian Maximus

Kehadiran warga emas Tuawam tarik perhatian Maximus

Read Time:1 Minute, 27 Second

KOTA MARUDU: Seorang lelaki warga emas Tuawam Buanin, 87, dengan berani hadir ke pusat inokulasi hari ini dengan tujuan untuk menunjukkan bahawa tidak ada yang perlu ditakutkan mengenai vaksin Covid-19.

Tuawam yang berasal dari Kampung Tagumamal, Kudat, kini tinggal di Kampung Lotong, Matunggong, di sini, adalah salah satu penerima vaksin paling tua, hari ini.

Kehadirannya menarik perhatian Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak) Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, yang turut hadir menjayakan Program ‘Outreach’ di Pusat Inokulasi Klinik Kesihatan Lotong, Matunggong.

“Ini adalah perhentian pertama untuk Program Outreach yang berlangsung selama tiga hari di sini (Matunggong), perhentian seterusnya adalah Naradang dan Teringai, tetapi ada juga inokulasi Covid-19 yang sedang berlangsung di pejabat daerah.

“Di sini ada tindak balas yang baik, bukan hanya dari para belia, tetapi juga orang-orang tua, sama seperti rakan kita, Tuawam, yang datang ke sini lebih awal untuk mendapatkan suntikannya,” kata Maximus ketika merakamkan gambar kenangan bersama dengan warga emas tersebut dan Adun Matunggong, Datuk Julita Majungki.

“Kira-kira 45,000 penduduk di Matunggong, iaitu 20 peratus atau lebih dari 10,000 telah mendaftar untuk program vaksinasi nasional.

“Dari jumlah itu, sekurang-kurangnya 1,862 telah menerima dos pertama, sementara 1,052 daripadanya telah menyelesaikan kedua-dua dos tersebut,” katanya.

Maximus menyatakan bahawa walaupun sambutannya luar biasa, tetapi bekalan vaksin adalah menjadi masalah.

“Para doktor dan jururawat mengatakan bahawa mereka boleh melakukan lebih dari 200 suntikan sehari, tetapi bekalan vaksin sangat penting dan inilah cabaran yang mereka hadapi,” tegasnya.

Maximus juga menjelaskan bahawa pihak berkuasa telah dimaklumkan di Putrajaya dan beliau berharap kekangan itu dapat diselesaikan dengan cepat kerana bekalan vaksin nasional telah meningkat secara drastik dan pembahagian vaksin harus diberi keutamaan kepada penduduk luar bandar Sabah dan Sarawak.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

28 Hafiz, Hafizah sertai kategori hafazan pada MTHQNS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya