DBKK Jalankan Kerja-Kerja Pembersihan Di Taman Awam Teluk Likas

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 9 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) telah menjalankan kerja-kerja pembersihan di sepanjang pesisir Pantai Taman Awam Teluk Likas pada 4 Oktober 2021.

Mayor Dewan Bandaraya Kota Kinabalu Datuk Noorliza Awang Alip berkata, pembersihan yang mengambil masa selama sembilan jam yang bermula seawal 7.00 pagi hingga 4.00 petang dilakukan oleh Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal, Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK).

Katanya, kerja pembersihan ini menggunakan beberapa jentera termasuk satu buah jentera berat case dan tiga buah lori muatan enam tan dengan enam kali penghantaran ke tapak pelupusan sampah Kayu Madang.

Menurut Noorliza dalam satu kenyataan media hari ini, sejak kebelakangan ini, keadaan pesisir pantai mendapat perhatian awam ekoran timbunan sampah yang begitu ketara sepanjang Pantai Teluk Awam Likas dan dipercayai kesan daripada kejadian kenaikan paras air laut yang berlaku.

“Susulan daripada kenaikan paras air laut ini telah menyebabkan sampah dan sisa-sisa tumbuhan telah hanyut melalui sungai-sungai di kawasan sekitar menyebabkan keadaan di pantai Taman Awam Teluk Likas menjadi kotor.

“Bagaimanapun, pihak DBKK telah mengambil langkah segera dengan membersihkan kawasan pantai tersebut,” katanya.

Noorliza bagi pihak DBKK turut menegaskan dan memberi peringatan kepada orang ramai agar tidak membuang sampah ke dalam sungai dan laut bagi mengelak sumber alam ini tercemar dan sekaligus memelihara pantai yang ada sentiasa bersih dan selamat digunakan oleh semua.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *