HomeUtamaLKIM Peruntuk RM6.43 Juta Bagi Baik Pulih Rumah Nelayan

LKIM Peruntuk RM6.43 Juta Bagi Baik Pulih Rumah Nelayan

Read Time:2 Minute, 27 Second

BELURAN : Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) melalui Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) memperuntukkan sebanyak RM6.43 juta bagi tujuan baik pulih rumah nelayan dan pembinaan rumah baharu nelayan bagi tahun ini.

Menterinya Datuk Seri Dr. Ronald Kiandee berkata, peruntukkan itu adalah di bawah Projek Khas Perumahan Nelayan (PKPN) yang dilaksanakan diseluruh negara.

“Sebanyak RM3.45 juta pula telah diperuntukkan setakat ini bagi negeri Sabah sahaja untuk bantuan baik pulih rumah nelayan.

“Projek PKPN dilaksanakan oleh LKIM bagi membantu nelayan yang berpendapatan rendah untuk membaikpulih rumah dan membina rumah baharu,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam kenyataan selepas mengadakan program Walkabout ke Rumah Peserta PKPN di Kampung Kolapis Beluran.

Ini adalah sebahagian daripada 200 buah rumah nelayan yang sedang dibaikpulih di kawasan ini di bawah tanggungjawab LKIM.

Selain mengadakan Walkabout, beliau turut mengadakan lawatan ke tapak kilang ais batu Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Beluran di Kampung Keramat dan Penyerahan Bakul Makanan Nelayan.

Hadir sama, Timbalan Ketua Setiausaha (Pembangunan) MAFI, Datuk Badrul Hisham Mohd, Ketua Pengarah LKIM Yusoff Othman, Pengarah LKIM Sabah Sundralingam A/L Nagaiah dan Pengerusi PNK Beluran Uting Rahmat.

Dr Ronald berkata, program itu juga bertujuan untuk meningkatkan kesejahteraan hidup masyarakat nelayan khususnya yang kurang berkemampuan.

Katanya, secara keseluruhan, selain PKPN, MAFI melalui LKIM telah memperuntukkan lebih RM 150 juta pada tahun ini bagi bantuan dan insentif kepada masyarakat nelayan seluruh negara.

“Ia merangkumi Elaun Sara Hidup Nelayan (ESHN) sebanyak RM300 setiap bulan, Subsidi Minyak Diesel dan Petrol, Dana Nelayan, Tabung Bencana dan Kebajikan Nelayan, Projek Tanaman Kotan, bantuan Projek Ekonomi Kumpulan Nelayan dan Program Food Basket Nelayan.

“Tahun ini juga, LKIM telah menyalurkan peruntukkan sebanyak RM 500,000 untuk pembelian bangunan pejabat PNK Beluran dan RM 300,000 untuk pembinaan kilang ais batu di Kampung Keramat, Beluran bagi tujuan penyimpanan hasil tangkapan perikanan dan pemasaran ikan yang akan memberi manfaat kepada 2783 orang nelayan di kawasan ini.

“PNK Beluran turut menerima peruntukan sebanyak RM100,000 di bawah Dana Khas PNK yang merupakan antara inisiatif dibawah Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) bagi menjalankan perniagaan jualan ais batu.

“Manakala, seramai 50 orang peserta nelayan di kawasan Beluran telah mendapat bantuan dan insentif secara ‘one-off’ di bawah Projek Tanaman Kontan dengan peruntukan berjumlah RM 100,000,” katanya.

Dr Ronald berkata, LKIM turut melaksanakan Program Pembangunan Pelan Peningkatan Pendapatan Golongan B40 Nelayan melalui Projek Tanaman Kontan bertujuan untuk memberi pendapatan sampingan kepada golongan nelayan melalui bantuan input pertanian yang melibatkan peruntukan sebanyak RM4 juta dengan sasaran peserta sejumlah 3,006 orang nelayan.

Dalam pada itu, Dr Ronald turut menyerahkan sumbangan bakul makanan (Food Basket) kepada 100 orang ahli nelayan PNK Beluran. Ianya sebagai sebahagian sumbangan MAFI Prihatin menerusi LKIM bersama-sama PNK bagi mengurangkan beban para nelayan yang terkesan dengan wabak COVID-19.

LKIM akan terus memainkan peranan sebagai agensi Kerajaan yang dipertanggungjawabkan untuk memperbaiki kedudukan sosio-ekonomi nelayan dan memajukan perusahaan perikanan negara serta memastikan bekalan ikan negara mencukupi sepanjang masa termasuk dalam tempoh Pelan Pemulihan Negara (PPN).

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya