HomeUtamaBahasa Ibunda KDMR Terus Diperkasa - Maximus

Bahasa Ibunda KDMR Terus Diperkasa – Maximus

Read Time:1 Minute, 29 Second

KOTA MARUDU: Ibu bapa memainkan peranan penting dalam usaha memperkasakan penggunaan bahasa ibunda KadazanDusun Murut Rungus (KDMR), terutama dalam institusi keluarga mereka.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak), Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata, penguasaan bahasa KDMR kini semakin lemah, terutamanya di kalangan generasi muda.

“Oleh itu, penguasaan bahasa KDMR ini perlu dimulakan dari rumah, dimana ibu bapa perlu memainkan peranan penting dalam mendidik anak mereka bertutur dalam bahasa tersebut.

“Dengan cara ini, bahasa KDMR tidak akan pupus dan terus ditutur oleh generasi muda,” katanya ketika merasmikan bangunan Galeri Persatuan Kebudayaan Kadazan Dusun (KDCA) Pekan Tandek, di sini, hari ini.

Tambah Ahli Parlimen P168 Kota Marudu itu, sejajar dengan usaha dalam memartabatkan bahasa KDMR di kalangan generasi muda, KDCA Daerah Kota Marudu akan membuka kelas pembelajaran bahasa tersebut di daerah ini.

“Usaha ini juga penting dalam mendidik anak-anak muda untuk mendalami penggunaan bahasa KDMR melalui pembelajaran formal.

“Bahasa Dusun Liwan – Tangara akan menjadi modul pembelajaran utama dan akan diikuti dengan bahasa suku kaum lain yang terdapat di daerah ini seperti Dusun Tobilung, Kimaragang dan Rungus,” tambah beliau.

Dalam hal sama, Maximus yang juga Presiden Parti Bersatu Sabah dan Pengerusi Jawatankuasa Penyelaras KDCA Kota Marudu berkata bangunan Galeri KDCA Pekan Tandek merupakan usaha KDCA KM untuk mewujudkan peluang perniagaan kepada ahli-ahli mereka daerah ini.

“Bangunan enam pintu kedai ini bukan sahaja bertujuan untuk mempamerkan tradisi dan budaya KDMR di daerah ini, tetapi juga membuka peluang perniagaan kepada ahli-ahli KDCA,” jelas Maximus.

Tambah beliau, pemilihan penyewa setiap unit kedai akan dibuat berdasarkan cabutan undian.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Pegawai Daerah Kota Marudu Alexander Yong, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Penyelaras KDCA Matunggong Ribin Torutuk dan Setiausaha Sulit kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak) Julita Dalinsi.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Sabah siap sedia untuk Hidrogen Hijau menerusi Tenaga...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya