Prestasi Cemerlang Sawit Kinabalu, Catat Keuntungan Sebelum Cukai Tertinggi Tahun 2021

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:3 Minute, 9 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan negeri memuji prestasi cemerlang Kumpulan Sawit Kinabalu apabila berjaya mencatatkan keuntungan sebelum cukai yang tertinggi dalam sejarah iaitu lebih RM320 juta pada tahun ini, berbanding unjuran sebanyak RM131 juta.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor, berkata, pencapaian cemerlang Sawit Kinabalu itu amat membanggakan khususnya ketika penularan pandemik COVID-19 yang turut menjejaskan banyak sektor ekonomi di seluruh negara.

“Kerajaan negeri turut berbangga dengan pencapaian cemerlang Sawit Kinabalu yang kini berusia 25 tahun dan sentiasa menunjukkan prestasi yang terbaik. Kumpulan Sawit Kinabalu bukan saja ini telah menunjukkan prestasi yang baik dalam sektor perniagaan malahan dalam menjalankan tanggungjawab sosial korporatnya (CSR).

“Syarikat ini telah menyantuni segenap lapisan masyarakat di hampir seluruh Sabah melalui pelbagai saluran bantuan terutamanya dari segi bantuan kewangan.

“Saya berharap agar Sawit Kinabalu akan terus mencapai prestasi cemerlang dalam perniagaan dan juga meneruskan aktiviti CSR mereka terutama ketika penularan pandemik COVID-19, yang mana ramai rakyat terjejas sumber pendapatan mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan pelancaran Sambutan Ulang Tahun Ke-25 Kumpulan Sawit Kinabalu di Sabah International Convention Centre (SICC) di sini pada Isnin.

Hajiji berkata usaha Kumpulan Sawit Kinabalu yang sudah mula melebarkan sayapnya dalam mempelbagaikan kegiatan perniagaan seperti pembangunan hartanah, penternakan lembu, pedaging dan burung walit adalah satu inisiatif yang amat baik.

“Tindakan ini juga bagi memastikan Kumpulan Sawit Kinabalu terus relevan sebagai sebuah jentera pelaburan kerajaan negeri. Inisiatif ini juiga sejajar dengan agenda pembangunan Hala ju kerajaan negeri.

“Saya juga dimaklumkan walapun berdepan cabaran pandemik, tetapi ini telah membuka peluang ekonomi yang amat cerah dengan harga pasaran minyak sawit mentah (CPO) yang telah mencecah paras harga tertinggi iaitu lebih RM5,000 satu tan pada tahun ini merupakan satu sejarah dalam buku industri sawit,” katanya

Sementara itu, komitmen Kumpulan Sawit Kinabalu dalam memperluaskan kegiatan perniagaannya turut menyaksikan Kumpulan Sawit Kinabalu akan menandatangan tiga (3) Memorandum Persefahaman dalam bekerjasama dengan tiga (3) organisasi yang berlatar belakangkan Pendidikan dan Pengeluaran Gula dari tandan kosong buah sawit.

Sehubungan itu Hajiji berkata kerajaan negeri amat mengalu-alukan semua pemain-pemain industri tidak kira syarikat berkaitan kerajaan (GLC) atau sektor swasta agar terus berani dan berusaha sehabis baik untuk mengambil peluang memperkembangkan perniagaan masing-masing terutamanya dengan sumber yang sedia ada di Sabah.

Ini secara langsung dapat membantu dan menyokong usaha kerajaan negeri ke arah merealisasikan pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ),” katanya.

Hajiji yang juga Pengerusi Kumpulan Sawit Kinabalu, berkata beliau bersama Ahli Lembaga Pengarah bersetuju secara prinsip untuk pertama kalinya membuat pembayaran awal bonus kepada semua warga Kumpulan Sawit Kinabalu pada bulan ini.

“Bonus awal ini adalah sebagai hadiah untuk prestasi cemerlang pada tahun ini. Semoga ini akan menjadi pembakar semangat kepada semua warga Sawit Kinabalu untuk meningkatkan lagi kecemerlangan mereka untuk tahun-tahun seterusnya.

“Saya juga merakamkan syabas kepada seluruh warga Kumpulan Sawit Kinabalu di atas segala usaha murni yang telah membawa kejayaan kepada Sawit Kinabalu sehingga kini,” katanya.

Sempena majlis itu, Ketua Menteri turut menerima Anugerah Felo Kehormat International Institute of Plantation Management (IIPM) di atas sumbangan besarnya yang juga selaku Pengerusi Kumpulan Sawit Kinabalu dalam memastikanbpembangunan industri peladangan khususnya kelapa sawit secara mampan di negeri Sabah Anugerah itu disampaikan oleh Timbalan Pengerusi IIPM, Datuk Daud Amatzin. Felo Kehormat yang dianugerahkan oleh IIPM itu, antara penerima sebelum ini ialah Tan Sri Bernard Dompok, bekas Menteri Perusahan Perladangan dan Komoditi pada tahun 2012.

Terdahulu, Ketua Menteri turut menyaksikan tiga majlis menandatangani Memorandum Persefahamam (MoU) iaitu pertama antara Sawit Kinabalu Encotech (Subsidiary Company) dan All Cosmos Industries Sdn Bhd; Sawit Kinabalu Sdn Bhd dan Universiti Teknologi Mara (UiTM); dan Sawit Kinabalu Sdn Bhd dengan IIPM Sabah Regional Chapter.

Pada MoU itu, Sawit Kinabalu diwakili oleh Bacho manakala UiTM diwakili Rektor UiTM Kota Kinabalu, Prof. Madya Dr. Abdul Kadir Rosline manakala IIPM oleh Daud dan All Cosmos diwakili Pengarahnya, Dato’ Tony Peng Shih Hao.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *