HomeIsu tempatanPasar Tamu Bantu Usahawan, Petani Jana Pendapatan

Pasar Tamu Bantu Usahawan, Petani Jana Pendapatan

Read Time:1 Minute, 6 Second

KOTA KINABALU : Pasar tamu yang dilaksanakan di setiap kawasan mampu memberi manfaat kepada penduduk setempat untuk mendapatkan bekalan makanan dan keperluan harian.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Karambunai Datuk Yakub Khan berkata, ianya juga akan dapat membantu petani dan usahawan untuk menjana pendapatan.

“Pada hari ini (semalam) saya datang melawat dan meninjau pelaksanaan program tamu tradisi di Kampung Kobuni yang mana saya difahamkan tamu ini diadakan pada setiap dua minggu sekali.

“Tujuan tamu ini diadakan adalah untuk membantu industri pertanian di kawasan ini khususnya para petani-petani tempatan kita memasarkan hasil tani masing-masing di tamu ini,” katanya ketika ditemui selepas meninjau pasar tamu Kampung Kobuni disini semalam.

Yakub yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Sabah berkata,  pihaknya juga berharap usaha itu akan dapat terus ditingkatkan selain menyeru industri pelancongan memberi sokongan kepada usaha dilaksanakan di kampung berkenaan.

“Saya lihat sambutan amat menggalakkan dan saya menyeru kepada rakyat sekitar Inanam untuk datang menyokong pelaksanaan tamu ini,” katanya.

Sementara itu, Yakub berkata, pihaknya sudah mengadakan perbincangan bersama Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) bagi mewujudkan tamu mingguan di beberapa kawasan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Karambunai dan Parlimen Sepanggar.

“Tujuannya antara lain sudah pasti akan membantu peniaga-peniaga kecil khususnya petani dan nelayan bagi memasarkan hasil pertanian dan perikanan mereka, InsyaAllah dalam masa terdekat ini kita akan dapat lakukan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

28 Hafiz, Hafizah sertai kategori hafazan pada MTHQNS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya