Kadar Pengambilan Dos Penggalak Di Sabah Masih Rendah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:46 Second

KOTA KINABALU : Kadar pengambilan vaksin dos penggalak (booster dose) di Sabah dilihat masih rendah dengan hanya kira-kira 14 peratus daripada individu lengkap vaksinasi sudah menerima suntikan dos penggalak sehingga semalam.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun berkata, orang ramai adalah digalakkan untuk mendapatkan dos penggalak dengan segera.

Katanya, pengambilan dos penggalak telah terbukti dapat menggalakkan dapat mengurangkan gejala teruk malah mengurangkan risiko kematian akibat jangkitan COVID-19.

“Sebagai contoh, 42 daripada 44 orang yang meninggal dunia di luar hospital (Brought-In-Dead, BID) akibat COVID-19 bagi tempoh 1 Januari hingga 17 Februari lalu belum lagi menerima dos penggalak.

“Ini berbanding hanya dua kematian bersamaan lima peratus dairpada kalangan mereka yang telah menerima dos penggalak,” katanya dalam kenyataan disini semalam.

Katanya, orang ramai boleh mendapatkan dos penggalak di klinik-klinik kesihatan terdekat dan juga di pusat-pusat pemberian vaksin dos penggalak yang akan dibuka di seluruh negeri Sabah kelak.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *