Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak) Datuk Seri Dr Maximus Ongkili (kiri) menerima kunjungan hormat daripada perwakilan BIMP-EAGA Sabah yang diketuai oleh Perutusan Khasnya, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, di Kota Kinabalu.

Keselamatan Sempadan & Pembangunan Ekonomi Dibangkitkan Semasa Pertemuan Dengan BIMP-EAGA

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 0 Second

KOTA KINABALU: Isu berkaitan keselamatan dan pembangunan ekonomi dibincangkan lebih lanjut semasa kunjungan hormat kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak) Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, di sini, hari ini.

Maximus berkata ia adalah antara isu utama yang diketengahkan semasa mesyuarat lebih kurang dua jam itu, di mana perkara berkaitan kehadiran ramai pendatang tanpa izin di Sabah dan pekerja asing dari negara jiran, serta perkembangan terkini Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur- Brunei, Indonesia, Malaysia, Filipina (BIMP-EAGA) turut disentuh.

“Kami turut menyentuh cadangan Indonesia memindahkan ibu negaranya ke Nusantara di Kalimantan, serta kesan limpahan ekonomi ke atas Sabah dan cabaran yang akan datang. Kami akan membuat lawatan ke sana tidak lama lagi.

“Selain itu, kami melihat potensi industri kelapa di Selatan Filipina,” katanya selepas menerima kunjungan hormat daripada perwakilan BIMP-EAGA Sabah yang diketuai oleh Perutusan Khasnya, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Maximus berkata kedua-dua negeri Sabah dan Sarawak memainkan peranan utama dalam menghidupkan semula BIMP-EAGA sebagai penyelesaian untuk pemulihan sosio-ekonomi, sambil menambah bahawa langkah itu akan memberi manfaat kepada kedua-dua negeri dari segi ekonomi.

Turut hadir Setiausaha Politik kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak), Jonnybone Kurum.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *