Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor bersama penerima pensijilan TSAM di SICC hari ini.

Lebih 200 Penerbangan Terus Antarabangsa ke Sabah Beroperasi Semula Mulai 1 April Ini

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:3 Minute, 25 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri melalui Lembaga Pelancongan Sabah (STB) secara agresif meneruskan penyambungan semula lebih 200 penerbangan terus antarabangsa ke Sabah, ketika negara membuka sempadan antarabangsanya mulai 1 April ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, berikutan pembukaan sempadan, pemain industri pelancongan perlu memanfaatkannya di lokasi strategik Sabah untuk menarik lebih banyak syarikat penerbangan ke negeri ini.

Hajiji gembira mengetahui bahawa STB bekerjasama dengan syarikat penerbangan untuk membantu mereka mewujudkan semula penerbangan secara terus bagi perjalanan domestik dan antarabangsa.

“Sebelum wabak, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu telah menguruskan 236 penerbangan antarabangsa secara terus dari 22 bandar,” katanya pada pelancaran Travel Safe Alliance Malaysia (TSAM) di Sabah di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini pada Khamis.

Hajiji juga menyatakan bahawa STB telah bekerjasama dengan pemain industri pelancongan untuk mengadakan penglibatan maya, ekspo perjalanan, promosi dan latihan mengenai kemas kini destinasi seperti sebagai mewujudkan semula perdagangan dan keyakinan pelancong dengan banyak negara.

“Saya menggesa pemain industri dan pihak berkepentingan untuk bekerjasama bagi memastikan kegemilangan dahulu pelancongan Sabah meningkat dan kekal sebagai salah satu destinasi pelancongan yang menarik di Malaysia ,” katanya.

Ketua Menteri berkata program pensijilan TSAM di Sabah melengkapkan Usaha dan strategi Kerajaan Negeri untuk menggiatkan semula industri pelancongan dengan mempromosikan Sabah sebagai destinasi pelancongan yang dipercayai, selamat dan menarik.

“53 penerima pensijilan TSAM hari ini akan menggalakkan lebih ramai pemain pelancongan ke dalam industri ini. Harapan yang lebih besar ialah pensijilan itu akan membawa lembaran baharu kepada pelancongan Sabah.

“Saya berterima kasih kepada TSAM atas peranan kepimpinannya dan Kerajaan mengalu-alukan kerjasama; perkongsian dan pakatan seperti TSAM. Kita yakin bahawa pensijilan ini adalah inisiatif akan merangsang perjalanan domestik dan antarabangsa,” katanya.

TSAM adalah perkongsian antara empat pemain utama dalam industri pelancongan, iaitu Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA), Persatuan Malaysia Hotels (MAH), Persatuan Penganjur Konvensyen dan Pameran Malaysia dan Pembekal (MACEOS), dan Kumpulan Penerbangan Malaysia (MAG).

TSAM telah mewujudkan penyelesaian perjalanan selamat yang komprehensif yang diperakui oleh Biro Veritas Certification Malaysia yang telah dilancarkan oleh Menteri Pelancongan, Kesenian dan Budaya, Dato Sri Nancy Shukri, di Langkawi pada 10 Oktober tahun lalu.

Hajiji berkata, beliau menerima pelawaan daripada Presiden MATTA Datuk Tan Kok Liang untuk melancarkan TSAM di Sabah kerana beliau berkongsi keazaman yang sama dengan Tan untuk melihat bahawa Sabah sudah bersedia pada 1 April tahun ini.

“Dua hari lalu, kita meraikan ulang tahun setahun pembangunan lima tahun blueprint – Hala Tuju Sabah Maju Jaya – yang dicadangkan oleh Kerajaan Negeri GRS-BN pada 29 Mac 2021, untuk memacu ekonomi kita melalui dan keluar dari cabaran yang dibawa oleh pandemik COVID-19.

“Kita telah bertahan, kita telah sampai sejauh ini dan kita telah melaksanakan rancangan,” katanya.

Menurutnya, pengumuman Perdana Menteri Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob pada pembukaan semula sempadan Malaysia adalah satu kelegaan yang dialu-alukan dan terutamanya kepada industri pelancongan.

“Seperti kebanyakan negara, wabak itu telah memberi kesan kepada industri pelancongan Sabah dan banyak lagi pengusaha pelancongan telah terpaksa menutup kedai kerana penutupan dan sekatan penerbangan masuk dan keluar dari Sabah,” ujarnya.

Bagi mengurangkan kesan itu, beliau berkata Kerajaan Negeri telah mengagihkan RM10 juta geran untuk memanfaatkan lebih 500 projek pelancongan, termasuk bantuan kewangan kepada hotel dan homestay, operator pelancongan, pemandu pelancong, dan insentif untuk menggalakkan aktiviti pelancongan domestik dan MICE, antara lain.

Turut dilaksanakan ialah Pelan Pemulihan Pelancongan Sabah untuk domestik dan segmen antarabangsa untuk mempromosikan pelancongan, termasuk peralihan pasaran semasa pandemik.

Dalam melangkah ke hadapan, Hajiji berkata pemain pelancongan kini mesti inovatif, bersedia menerima pakai pendekatan baru, memotong halangan; memanfaatkan peluang dalam e-dagang seperti meningkatkan dan platform pelancongan dalam talian.

Di pihak Kerajaan Negeri, beliau berkata sejumlah RM227.4 juta telah diperuntukkan dalam Bajet Negeri tahun ini untuk memacu pertumbuhan pelancongan di Sabah dengan lebih besar sebahagian daripada pembangunan dan peningkatan berasaskan pelancongan komuniti luar bandar, mempergiatkan pemasaran dan promosi serta mengukuhkan dan acara menarik perniagaan.

Hadir sama, Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar merangkap Pengerusi STB, Datuk Joniston Bangkuai, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Sr Safar Untong, Presiden MATTA Datuk Tan Kok Liang, Presiden MACEOS, Francis Teo, Setiausaha Kehormat MAH Christina Toh dan Ketua Malaysia Airlines Berhad Pegawai Pemasaran dan Pengalaman Pelanggan, Lau Yin May.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *