FIF, Jawala Plantation Industries & KSTI Sabah Menandatangani MoU, Pupuk Inovator Masa Depan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 46 Second

KOTA KINABALU: Forest Interactive Foundation (FIF) hari ini menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Jawala Plantation Industries dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (KSTI) Sabah.

MoU itu menandakan permulaan kerjasama bersama antara tiga pihak untuk memupuk inovator masa depan melalui program pembinaan negara dipanggil Bayu Hackathon, yang diformalkan melalui perjanjian untuk memastikan kelancaran program itu.

Di peringkat strategik dan bekerja, kerjasama ini memberi tumpuan kepada pengayaan pendidikan dalam bidang teknologi sambil menyediakan kemahiran yang disediakan untuk permintaan yang tinggi dalam bidang kerjaya teknologi.

Program hackathon itu bertujuan untuk mencetuskan keterujaan para inovator masa depan Sabah menerusi pelbagai peluang yang terdapat dalam industri teknologi.

Matlamatnya adalah untuk meningkatkan kebolehpasaran mereka dan menangani isu komuniti yang berpunca daripada masalah sistemik seperti kemiskinan dan kadar pengangguran yang tinggi, melalui lensa teknologi.

“Kami terus berusaha untuk menyediakan program peningkatan kemahiran dan pembelajaran yang inklusif dalam bidang teknologi, kerana inisiatif kami untuk membangunkan inovator masa depan dan membantu merapatkan jurang digital terutamanya bertujuan untuk mempercepatkan ekonomi digital Malaysia,” kata Johary Mustapha, Pengasas & Ketua Pegawai Eksekutif Forest Interactive .

“Melalui perkongsian ini, kami berharap dapat memacu negara kami dengan cekap sebagai peneraju serantau dalam ekonomi digital untuk jangka panjang. Saya mengalu-alukan komitmen berterusan Jawala Plantation Industries dan KSTI untuk memupuk kemahiran digital dalam kalangan bakat muda di Sabah.

“Peserta akan memperoleh pengalaman mendalam dalam pemprofilan kerjaya, pitching, rangkaian dan pembangunan kemahiran insaniah melalui bengkel membina resume dan dandanan, serta sesi perkongsian industri. Di akhir program ini, para peserta diharapkan dapat membentuk dan mengesyorkan penyelesaian proaktif yang dapat menangani isu masyarakat setempat.

Selain itu, peserta juga berpeluang untuk memperoleh hadiah wang tunai melalui cabaran yang dibentangkan sepanjang hackathon ini,” katanya.

“Menandatangani MoU ini dengan KSTI dan Forest Interactive Foundation menunjukkan komitmen teguh kami terhadap peningkatan kemahiran dan program pendidikan untuk rakyat Sabah,” kata Abdul Rahman Khan, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan & Pengarah Eksekutif Jawala Inc.

“Penyelidikan dan pembangunan, serta pembangunan komuniti adalah sebahagian daripada usaha kemampanan kami, dan kami amat berbesar hati untuk menyokong inisiatif ini untuk masa depan belia kami dan kemajuan negara. Kami yakin Forest Interactive Foundation dengan kumpulan bakat dan pengalamannya, ditambah dengan komitmen KSTI, akan memastikan Bayu Hackathon akan mencapai kejayaan besar,” ujarnya.

Jawala Plantation Industries, anak syarikat Jawala Inc. dan pembiaya program ini, ialah syarikat sumber hutan yang memberi tumpuan kepada perladangan pokok industri di negeri Sabah.

MoU itu memastikan manifestasi program pengayaan pendidikan berkualiti tinggi yang sejajar dengan matlamat yang dikongsi antara ketiga-tiga pihak.

Sementara itu, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Sabah Datuk Yakub Khan berkata, objektif utama kementerian adalah untuk memupuk budaya kreatif dan inovatif dalam semua lapisan masyarakat. Ini selaras dengan visi utama kami untuk membangunkan generasi yang intelek dan inovatif melalui kemajuan sains dan teknologi, serta modal insan berkemahiran tinggi menjelang 2030.

“Kami berharap kerjasama ini akan menjadi pemangkin kepada lebih banyak program pada masa hadapan untuk menyumbang ke arah membina masyarakat digital dan dipacu teknologi, terutamanya dalam memberi khidmat kepada masyarakat di Sabah,” katanya.

MoU itu ditandatangani oleh Setiausaha Tetap KSTI negeri Zainudin Aman, Ketua Pegawai Eksekutif & Pengarah Eksekutif Kumpulan Jawala Inc. Abdul Rahman Khan, dan Pengasas & Ketua Pegawai Eksekutif Forest Interactive Johary Mustapha di Dewan KSTI, Wisma Bandaraya di sini, hari ini.

Turut hadir pada majlis menandatangani perjanjian itu ialah Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Sabah Datuk Yakub Khan dan Pengerusi Jawala Inc. Datuk Jema Khan.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *