Joniston memalu gong bagi merasmikan Persatuan Pelancongan Matunggong pada Jumaat.

Keunikan budaya dan tradisi masyarakat Rungus mampu tarik pelancong di Matunggong

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 22 Second

MATUNGGONG: Masyarakat Rungus mempunyai budaya dan tradisi yang unik dan sangat tinggi nilainya dan ia perlu terus dititikberatkan oleh Matunggong bagi menarik pelancong.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Joniston Bangkuai berkata, budaya dinamik itu menyerlah dan mempunyai kebolehan untuk memukau pengunjung sambil meningkatkan keindahan semula jadi daerah itu.

“Sabah dikurniakan dengan landskap budaya yang pelbagai, menempatkan lebih 40 kumpulan etnik yang berbeza. Budaya unik seperti Rungus adalah pelengkap yang sangat baik kepada operasi pelancongan.

“Saya menggalakkan masyarakat Rungus untuk terus memelihara budaya mereka dan mempelajari lebih lanjut mengenai industri pelancongan. Masyarakat luar bandar mesti merebut setiap peluang untuk melengkapkan diri dengan kemahiran bagi memajukan lagi rakyat dan tempat mereka,” katanya.

Joniston yang juga Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah berkata demikian pada majlis pelancaran Persatuan Pelancongan Matunggong di sini, pada Jumaat.

Turut hadir Pembantu Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat merangkap ADUN Matunggong Datuk Julita Mojungki, Penolong Pegawai Daerah Matunggong Willey Lampaki, Persatuan Persekutuan Pelancongan Luar Bandar Sabah (FeRTAS) dan Presiden Persatuan Pelancongan Matunggong Marius Masain.

Menurut Joniston, persatuan yang baru ditubuhkan itu merupakan platform terbaik untuk menghimpunkan semua pengusaha pelancongan yang sehaluan di daerah ini untuk berkongsi idea.

Beliau juga menggalakkan Persatuan Pelancongan Matunggong bekerjasama dengan organisasi pelancongan lain, terutamanya yang lebih mantap, untuk belajar daripada kejayaan mereka dan menerima pakai pendekatan mereka.

“Matunggong mempunyai potensi besar untuk pengalaman pelancongan luar bandar yang unik. Kita mesti terus mempromosikan tarikan sedia ada dan juga mencari produk baharu,” tambahnya.

Kawasan Matunggong terkenal dengan pembuatan gong di Kampung Sumangkap, produk lebah madu dan rumah panjang di Bavanggazo, dan pembuatan manik di Kampung Tinangol. Ia juga mempunyai pantai berpasir yang cantik untuk diterokai oleh pelancong.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *