UMS Bantu Pendigitalan Maklumat Spesis Tumbuhan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 33 Second

KOTA MARUDU:  Sebanyak 15 spesies tumbuhan rintis taman botani di Pusat Kebudayan Walai Tobilung di sini berjaya direkodkan secara digital melalui projek QR Code UMS 2.0.

Projek tersebut diketuai Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK) Universiti Malaysia Sabah (UMS), Dr. Jurry Foo dengan kerjasama Kumpulan QR Code Project UMS 2.0, FSSK UMS, Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar (PKPP) UMS, dan pusat kebudayaan berkenaan.

Menurut Jurry, selain pemindahan ilmu kepada komuniti, projek itu juga menjadi pendedahan dan latihan kepada pelajar di bawah seliaannya untuk mengaplikasikan ilmu pengetahuan yang dipelajari di universiti kepada masyarakat setempat.

“Kesemua 15 kod QR itu serta maklumat tumbuhan yang dihasilkan oleh para peserta telah dimuatnaik di laman Facebook Walai Tobilung.

“Semoga kemahiran dan pengetahuan asas yang diperolehi melalui program ini dapat digunakan komuniti untuk merekod spesies tumbuhan lain yang ada di pusat kebudayaan ini,” katanya.

Program itu diadakan selama dua hari dengan dibantu dua pelajar UMS sebagai fasilitator iaitu Dayang Fairuzzimah dan Camelia Martin.

Jurry berkata, beliau sedang dalam usaha mendapatkan dana untuk merealisasikan lebih banyak siri QR Code Project.

“Pada ketika ini, saya menggunakan dana peribadi untuk menampung projek tersebut.

“Namun, saya berpuas hati kerana dapat berkongsi ilmu dan kemahiran sesuai dengan tanggungjawab ahli akademik menyumbang kepada komuniti,” jelasnya.

Sementara itu, Pengasas Pusat Kebudayaan Walai Tobilung, Janes Kansirong melahirkan rasa syukur atas kejayaan penganjuran projek QR Code UMS 2.0 yang disertai warga pusat kebudayaan berkenaan.

“Saya percaya, ini mampu memberikan nilai tambah kepada Walai Tobilung yang kebetulan sedang dalam penilaian untuk membantu negeri ini mendapat pengiktirafan Geopark Kinabalu oleh UNESCO.

“Sebenarnya QR Code Project UMS 1.0 yang dijalankan Dr. Jurry dan kumpulan pelajarnya di Taman Budaya dan Inovasi Kundasang (TABIK) menarik perhatian saya untuk melabelkan spesies tumbuhan di sini menggunakan teknik yang sama.

“Saya yakin bahawa pendigitalan maklumat sangat relevan dalam industri pelancongan budaya norma baharu,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *