HomeUtamaBayu Aquaculture Sdn Bhd berjaya hasil 3 spesies ikan terima MBR

Bayu Aquaculture Sdn Bhd berjaya hasil 3 spesies ikan terima MBR

Read Time:1 Minute, 51 Second

KOTA KINABALU: Malaysia Book of Records menyampaikan tiga rekod kebangsaan kepada Bayu Aquaculture Sdn Bhd kerana menjadi yang pertama di negara ini berjaya menghasilkan tiga spesies anak ikan untuk akuakultur.

Memetik laporan New Straits Times, ketiga-tiga spesies ini ialah orange-spotted spinefoot (Siganus guttatus); white-spotted spinefoot (Siganus canaliculatus); dan vermiculated spinefoot (Siganus vermiculatus), kata ketua pegawai operasi Malaysia Book of Records Christopher Wong semasa majlis penyampaian yang diadakan di sebuah restoran di sini.

Plak pengiktirafan diterima oleh wakil pemilik Echo Resort Gillian Tan.

“Kami mengiktiraf mereka kerana berjaya menghasilkan tiga spesies anak ikan di ladang penetasan ikan mereka di Tuaran. Apa yang mereka lakukan adalah mesra alam dan sangat mampan yang tidak menjejaskan landskap dan alam sekitar,” kata Christopher.

Tan berkata semua yang dilakukan syarikat itu “bermula daripada cinta kita terhadap laut”.

“Kami melakukan banyak pembiakan kerang gergasi. Kami percaya apa sahaja yang kami bina dan lakukan, harus menyumbang kembali kepada laut. Jadi perkara itu penting apabila kami membuat penyelidikan untuk semua akuakultur dan produk,” kata Tan.

Pengarah projek Akuakultur Bayu, Alvin Wong berkata spinefoot atau rabbitfish adalah pemulung di alam liar.

“Namun, ikan yang kami hasilkan diberi makanan yang bersih dan berkualiti, kami merupakan peserta Program Pemantauan Sisa Akuakultur yang diperkenalkan Jabatan Perikanan.

“Sejak 10 tahun lepas, tiada kesan bahan kimia pernah dikesan dalam sampel yang diambil dari ladang kami,” katanya.

Tiga rekod yang diterima hari ini adalah tambahan kepada empat rekod kebangsaan sedia ada mereka. Pengiktirafan tersebut mencerminkan komitmen mereka dalam tiga bidang teras-pemuliharaan, kepelbagaian dan kemampanan.

Alvin berkata rekod kebangsaan pertama diterima pada 2010 oleh Pusat Penyelidikan Ekologi Marin (MERC) mereka, Pulau Gaya kerana menjadi yang pertama di negara ini yang berjaya menghasilkan kesemua tujuh spesies kerang gergasi yang ditemui di perairan Malaysia.

November lalu, Rantau Bakat Sdn Bhd menerima rekod kebangsaan sebagai yang pertama di Malaysia menanam lebih 160 jenis bunga raya, kebanyakannya adalah hasil daripada usaha pendebungaan silang, katanya.

Pada 2019, beliau berkata Malaysia Book of Records mengakui Bayu Aquaculture adalah yang pertama menghasilkan kerapu silang yang merupakan spesies yang cepat membesar dengan daya tahan tinggi terhadap penyakit.

Pada tahun berikutnya, mereka menerima satu lagi rekod sebagai yang pertama di Malaysia menghasilkan anak ikan untuk streaked spinefoot. – New Strait Times

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Kerajaan negeri puas hati dengan peranan ESSCOM sebagai...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya