HomeIsu tempatanGuru dari Sabah Menang 2022 Cambridge Dedicated Teachers Awards

Guru dari Sabah Menang 2022 Cambridge Dedicated Teachers Awards

Read Time:1 Minute, 50 Second

KUALA LUMPUR: Khalifa Affnan, seorang guru vokasional dari Kolej Vokasional Keningau di Sabah hari ini diumumkan sebagai pemenang 2022 Cambridge Dedicated Teachers Awards.

Memetik laporan malaymail hari ini, beliau adalah guru Malaysia pertama yang dipilih sebagai pemenang untuk anugerah di peringkat global dan serantau.

Khalifa diiktiraf atas inisiatifnya dalam projek sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik (STEM) yang menyaksikannya melatih pelajar dalam robotik, dron, pengekodan dan disiplin berasaskan teknologi yang lain.

Usaha beliau telah meningkatkan penyertaan aktif pelajar perempuan dan pelajar keperluan khas dalam aktiviti STEM, kata Cambridge University Press dalam satu kenyataan.

“Keghairahan saya dalam STEM tercetus apabila saya menyertai program pertukaran guru anjuran Bahagian Profesionalisme Keguruan,” kata Khalifa dalam satu kenyataan yang disertakan.

Pengalaman itu meluaskan fikiran saya tentang dunia teknologi dan membuka mata saya kepada mekanik di sebalik dron, robotik, pengekodan dan banyak lagi. Ini menyemarakkan semangat saya dalam mengajar mata pelajaran berasaskan ICT, selain mata pelajaran berasaskan bahasa yang sudah saya ajar,” tambahnya.

Dikendalikan oleh Cambridge University Press, Dedicated Teacher Awards ialah pertandingan global yang mengiktiraf dan meraikan usaha para pendidik di seluruh dunia.

Tahun ini, pertandingan itu menerima lebih 7,000 pencalonan dari 113 negara, di mana Khalifa telah disenarai pendek sebagai salah satu pemenang serantau dari Australia, New Zealand dan rantau Asia Tenggara.

Anugerah itu ditubuhkan pada 2018, di mana pelajar, guru dan orang awam lain digalakkan untuk mencalonkan guru semasa yang telah memberi kesan kepada mereka sama ada dengan menunjukkan idea pelajaran yang inovatif, mempromosikan kerja amal, penjagaan pastoral yang hebat atau memberi inspirasi kepada pelajar di luar sekolah.

Selepas pencalonan, guru diukur berdasarkan impak mereka, menghasilkan senarai pendek enam pemenang wilayah oleh hakim pakar. Untuk memilih pemenang global, orang ramai digalakkan untuk mengundi guru pilihan mereka.

Khalifa menerima 26 peratus undian untuk diumumkan sebagai pemenang.

“Saya amat berterima kasih kepada Anugerah Guru Dedikasi Cambridge kerana memberi saya pengiktirafan ini dan mendorong saya untuk memacu ke hadapan,” kata warga Malaysia itu.

Sebagai pemenang Anugerah Guru Dedikasi Cambridge 2022, Khalifa akan menerima set kelas buku dan sumber digital pilihan oleh Cambridge University Press, serta pakej pembangunan profesional, kata universiti itu.

Dia juga akan dipaparkan di hadapan setiap buku teks Pendidikan Akhbar Universiti Cambridge yang baharu mulai Februari 2023 dan seterusnya.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Lapan finalis berentap dalam kategori remaja MTHQ

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya